A mohácsi önkormányzat bejelentette, hogy lezárja a félkész kikötő projektet...


A helyzet még tovább bonyolódik a mohácsi kikötő kapcsán, hiszen tíz év elteltével sem sikerült befejezni a beruházást. A költségek időközben drámaian megemelkedtek, hiszen az eredeti ötmilliárd forintos keret most már tizenöt milliárdnál tart, amelyet az Európai Unió Csalás Ellenes Hivatala, az OLAF is górcső alá vett. Ráadásul most kiderült, hogy az egyik kivitelező csődeljárás alá került, ami újabb problémákat vet fel. Ennek következtében az önkormányzat kénytelen volt felbontani a korábbi szerződést, így várhatóan ismételten késlekedni fog az építkezés folytatása.

A helyzet még tovább bonyolódik a mohácsi kikötő kapcsán, hiszen tíz év elteltével sem sikerült befejezni a beruházást. A költségek időközben drámaian megemelkedtek, hiszen az eredeti ötmilliárd forintos keret most már tizenöt milliárdnál tart, amelyet az Európai Unió Csalás Ellenes Hivatala, az OLAF is górcső alá vett. Ráadásul most kiderült, hogy az egyik kivitelező csődeljárás alá került, ami újabb problémákat vet fel. Ennek következtében az önkormányzat kénytelen volt felbontani a korábbi szerződést, így várhatóan ismételten késlekedni fog az építkezés folytatása.

A mohácsi kereskedelmi kikötő több mint tízmilliárdos beruházása új irányt vett: a fideszes irányítású önkormányzat arra hivatkozva, hogy a Platina-Bau Zrt.-vel kötött megállapodás megszegésére került sor, azonnali hatállyal fel kívánja bontani a szerződést – számolt be róla a Telex. A projektet ráadásul az Építési és Közlekedési Minisztérium is támogatja, konzorciumi partnerként csatlakozva a kezdeményezéshez.

A döntés rendkívül figyelemre méltó, különösen annak fényében, hogy a Platina-Bau ügyvezetője nemrégiben a 444 portálnak elismerte: családi érdekeltségük másik cége, a csődeljárás alatt álló Hungaro Energy Kft. a több tízmilliárdos gázos áfacsalási botrány egyik központi szereplője. A vállalat ugyanakkor határozottan tagadja, hogy ennek bármi köze lenne a mohácsi csúszás problémájához.

A kikötő fejlesztési projekt 2015-ben indult, kezdetben 5 milliárd forintos költségvetéssel. A Platina-Bau 2020-ban lépett szerződéses viszonyba a városi hatóságokkal, és az eredeti terv szerint a befejezés 2023-ra volt ütemezve. Azonban a projekt előrehaladása rendkívül lassú volt, és a költségek 2024-re már 15 milliárd forintra emelkedtek, míg az átadási határidőt 2026-ra halasztották. A kivitelezés elhúzódása és az átláthatóság hiánya miatt a helyi ellenzéki képviselők aggodalmukat fejezték ki, attól tartva, hogy a városnak uniós támogatásokat kell majd visszafizetnie, ami súlyosan érintheti Mohács pénzügyi helyzetét.

A közgyűlés elé terjesztett javaslat alapján a Platina-Bau további 4 milliárd forinttal kívánta növelni a projekt költségvetését. Az önkormányzat azonban kiegészítő forrást igényelt, ám sajnos az irányító hatóság elutasította ezt a kérelmet. A kivitelezőt a döntésről október hónapban tájékoztatták.

A szakértői elemzés alapján a vállalat csupán a logisztikai csarnok felépítéséig tudott eljutni, ami a szerződés feltételeivel ellentétesnek számít. Ennek következtében a polgármester azonnali hatályú szerződésbontást javasolt, amelyet a közgyűlés egyhangúlag elfogadott. Továbbá kifejezte, hogy kötbérigény érvényesítésére is sor fog kerülni a kivitelezővel szemben.

Related posts