Elképzelhető, hogy a következő évben a Williams csapat fogja megszerezni első győzelmeit, véli a McLaren-től elbocsátott versenyző.


Jó irány az F1 számára a jövő évtől tovább fokozott elektrifikáció? És mi a helyzet a saját karrierjével azok után, hogy a Formula E-ben megszűnt alóla a McLaren? Az FE egyik legsikeresebb pilótájával, Sam Birddel beszélgettünk a Magyar Nagydíj hétvégéjén.

Bird az a kivételes tehetség a formaautós versenyzők között, aki karrierje során rendre elkerülte a legnagyobb lehetőségeket. Bár dolgozott a Mercedes csapatával (az F1-es szimulátor világában), a Ferrarival (ahol a WEC LMGTE-kategóriájában bajnok lett), és a McLarennel is (az FE sorozatban versenyezve), ezek a tapasztalatok mégsem az igazi csúcspontok, amelyek miatt ezek a híres csapatok a legnagyobb hírnevet szerezték.

A McLaren ráadásul három év után a most júliusban véget ért szezonnal ki is szállt az FE-ből, s mivel vásárlót sem talált a csapatára, az istálló teljesen eltűnik a mezőnyből. Ezzel a 38 éves Bird is állását veszítette, és azok után, hogy a 2014-es kezdetektől fogva állandó tagja az elektromos szériának, most a paddockbeli pletykákból úgy tűnt, ezzel 11 szezon után véget is érhet ez a kaland a brit számára.

Egy másik paddockban, a Hungaroringen, azonban ő maga oszlatta el a racingline.hu által felvetett pletykákat. Bird a BBC képviseletében jelent meg a Magyar Nagydíjon, hiszen már négy éve, mint mellékállású F1-es szakértő, aktívan közreműködik a csatornán. Kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy biztos abban, hogy a következő szezonban is legalább egy bajnokság rajtrácsán ott lesz.

"Rengeteg izgalmas ötletem van, és bízom benne, hogy hamarosan megoszthatom őket. Úgy érzem, továbbra is jelen leszek a Formula E paddockjában, és reményeim szerint a WEC paddockjában is ott lehetek" - nyilatkozta.

Az FE világában Bird a mezőny egyik legsikeresebb versenyzőjének számít a győzelmek tekintetében: összesen 12 alkalommal diadalmaskodott, mindössze Sébastien Buemi és Mitch Evans előzi meg őt két győzelemmel, míg Lucas di Grassi csak eggyel marad el. Érdekes módon, miközben a sorozat 11 szezonja alatt 10 különböző bajnok került ki, Birdnek még soha nem volt alkalma megkaparintani a bajnoki címet. Az utolsó szezonja a McLarennel viszont eléggé feledésbe merült, hiszen dobogós helyezést sem tudott elérni.

A szezon rendkívül frusztrálóan alakult, hiszen számos versenyen erősebben teljesítettünk, mint amit a végeredmények tükröztek. Sajnos különféle tényezők, mint defektek, büntetések és technikai problémák, megakadályozták, hogy megszerezzük azokat a pontokat, amelyekre igazán rászolgáltunk volna. Az autónk kifejezetten gyors volt, főleg a szezon első részében, de sajnos az esős időjárás és az alacsony tapadást biztosító pályák komoly kihívások elé állítottak minket. Nagyon sajnálom, hogy a McLaren már nem folytatja, de végtelen hálával tartozom a csapatnak az elképesztő lehetőségért, amit tőlük kaptam.

"Ha ez lenne a Formula E-s pályafutásom utolsó fejezete, az elért eredményeim akkor is önmagukért beszélnek. Nincs okom a szégyenkezésre, s bátran nézhetek vissza az elmúlt időszakra. Ugyanakkor meggyőződésem, hogy még nem mondtam le a Formula E-ről."

A Forma-1 paddockját a következő idény új szabályai mozgatják meg, amelyek még inkább az elektromos hajtásra építik az autók teljesítményét. Bár elsőre úgy tűnhet, hogy az elektromos autóversenyzés egyik úttörője, Bird, lelkesedéssel fogadja ezt az irányvonalat, valójában sokkal inkább az erőviszonyok átalakulása kelti fel az érdeklődését.

"Még nem vagyok teljesen biztos ebben a kérdésben" - osztotta meg véleményét az új szabályok várható hatásairól. "Tudjuk, milyen formában fognak megjelenni az autók, de azt nem tudjuk, hogy a pályán milyen teljesítményre lesznek képesek, és hogy hogyan fog alakulni a versenyzés dinamikája. A legérdekesebb kérdés számomra az erőviszonyok alakulása. Lehet, hogy valaki előrukkol egy olyan innovációval, amire senki sem gondolt, és például a Williams újra a győzelmek közelébe kerül?"

V8-as motor és drasztikus költségcsökkentés - az FIA elnöke felvázolta az F1 jövőjét

Közben az F1 világában egyre inkább teret nyer az a gondolat, hogy talán az autózás jövője nem csupán az elektrifikációra épül, ahogyan azt még évekkel ezelőtt, a 2026-os szabályok megalkotásakor gondolták. A gyártók között is felmerült az elképzelés, hogy a következő néhány szezonban újra bevezethessék a V8-as vagy akár a V10-es motorokat, és ezt az FIA elnöke is sejtette. Ráadásul a következő évi szabályokat a szimulátorban tesztelő versenyzők sem éppen lelkesednek az autók várható teljesítménye miatt.

"Biüzemanyagokkal lehetne használni V8-as hibrideket is akár, és azzal is hasonló üzenetet hirdetne a sport, mint jelenleg - mondta erről Bird. - De bíznunk kell az FIA-ban. Minden szabályváltozás alkalmával jönnek a panaszok, hogy ez már nem olyan jó, az autók is lassabbak lettek, de ez a sport a mérnöki teljesítmény csúcsa, így pár év alatt mindenféle kiskapukon keresztül több másodpercet fognak gyorsulni az autók - és aztán az FIA már ismét lassítani próbálja majd őket."

Related posts