Az MVM és a Mol stratégiai együttműködést alakított ki az olajkereskedelem területén - ÖKO-DRIVE.

A közlemény alapján az együttműködés révén a Mol évente akár 160 ezer tonnával növelheti az alternatív kőolaj mennyiségét finomítóiban. Mindkét vállalat a Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) kőolajvezeték segítségével juttatja el a Kaszpi régióból érkező nyersolajat a törökországi Ceyhan terminálra, ahonnan a Mol-csoport piacaira kerül. A Mol már hosszú évek óta foglalkozik azeri kőolajjal, 2020-ban részesedést vásárolt az Azeri-Chirag-Gunashli (ACG) olajmezőben, ahonnan tavaly 5 millió hordó nyersanyagot szállított a régióba. Az MVM 2024-ben lépett be az azeri piacra, amikor megvásárolta a Shah Deniz földgáz- és kondenzátummező termelési megosztási megállapodásának 5 százalékos részesedését.
Az azeri Shah Deniz mélytengeri földgázmezőben talált kőolajból minden hónapban átlagosan 100 ezer hordónyi mennyiséget vásárol a Mol, hogy tovább diverzifikálja a régió ellátását. A két cég kereskedelmi együttműködése éves szinten körülbelül két tankerhajónyi azeri kőolajat jelent a régió számára - azon a havi 1 szállítmányon felül, amit a Mol eddig is behozott régióba.
A két jelentős magyar energetikai vállalat nemcsak pénzügyi hasznot húz a külföldi együttműködésekből, hanem stratégiai szempontból is kiemelkedő jelentőséggel bír. A közösen üzemeltetett hajók hozzájárulnak a magyar energiabiztonság megerősítéséhez is. Martini Réka, az MVM Csoport stratégiai és tranzakciós igazgatója hangsúlyozta, hogy az MVM Shah Deniz-ben elért részesedése nem csupán egy remek pénzügyi lehetőség, hanem közvetve hozzájárul a régió energiaellátásának stabilitásához is.
Az MVM és Mol összefogása kölcsönösen előnyös Magyarország két legnagyobb energetikai vállalata számára - tette hozzá. Szabó Gabriel, a Mol-csoport Downstream ügyvezető igazgatója a közlemény szerint kifejtette: "a Mol álláspontja világos: minél több forrásból tudunk behozni kőolajat a régió tengertől elzárt országaiba, annál biztonságosabbá és megfizethetőbbé válik az üzemanyag-ellátás".
A Mol az utóbbi években folyamatosan arra törekszik, hogy diverzifikálja a régió ellátási portfólióját. Már 2022 előtt 170 millió dollárt fektettek be az Adria-vezeték és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésébe, céljuk pedig az, hogy legalább két működő ellátási útvonalat biztosítsanak a régió energetikai helyzetének megerősítése érdekében. Azóta a cég 14 különböző alternatív kőolajfajtát vizsgált meg, és folyamatosan azon dolgozik, hogy finomítóiban növelje a technológiai rugalmasságot - olvasható a vállalat legfrissebb közleményében.
A Mol-csoport hosszú évek óta foglalkozik azeri kőolajjal a finomítóiban, és 2023 márciusában történt egy jelentős esemény: először szállítottak Azeri Light típusú kőolajat a Slovnaft finomítójába az ACG mezőről. A szállítmány, amely körülbelül 80-90 ezer tonnát tett ki, a török Ceyhan kikötőjéből indult, és az Adria-vezetéken keresztül érkezett meg Pozsonyba. A Slovnaft már a 2023-as év előtt is számos különböző olajfajtát tesztelt a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből, de a saját mezőről érkező kőolaj finomítása egy újabb mérföldkőként van elkönyvelve a vállalat történetében - áll a jelentésben.