Ez nem egy varázslatos megoldás, de ez a technika valóban hozzájárulhat ahhoz, hogy kevesebb üzemanyagot használj.
A vezetéstechnikában van egy fontos mozzanat, amit helyesen alkalmazva valós fogyasztáscsökkentést érhetünk el, és itt több módszer is működik.
A jó öreg üresben gurulás! Ez a technika sok autós tanfolyamon nem éppen a legkedveltebb ajánlások között szerepel. Valójában arról van szó, hogy a motorfék hatásának csökkentése helyett a sebességváltót üresbe kapcsolva engedjük, hogy az autó szabadon kiguruljon, ha a forgalom átlátható, és nincs szükség drámai lassításra, így nem zavarunk másokat.
Van-e értelme manapság ezzel a módszerrel mérsékelni a fogyasztást? Sokan éppen ezért próbálkoznak ezzel a megoldással, de ennek hatékonysága megkérdőjelezhető. A valódi válasz ezúttal sem egyszerű, hiszen rengeteg tényezőtől függ a helyzet!
Erre világít rá egy régebbi olvasói kérdésünk, amit vezetéstechnikai szakértőnknek tettek fel:
Tisztelt Székely Gyula Úr!
Szeretném megkérdezni, hogy a menet közbeni üresben gurulás, bár nyilvánvalóan pozitívan befolyásolja a fogyasztást, van-e esetlegesen negatív hatása is? Mennyire biztonságos ezt a gyakorlatot alkalmazni? Gondolok itt például a váltó élettartamának csökkenésére. Van egy 2006-os 1.3-as Swiftem, amelynél már észleltem a nyelestengely csapágy problémáját. Vajon a gurulás további elhasználódást okozhat a járműnél?
Ha azt hiszi, hogy üresbe tett váltóval gurulva csökkentheti a fogyasztást, nagyot téved. Ilyenkor a motor üzemanyag-fogyasztása körülbelül 0,6-0,7 liter/óra között mozog. Amíg a jármű motorfék üzemmódban halad, valóban nem használ üzemanyagot, és ezt az üzemanyag-takarékos vezetési technikákat bemutató tréningeken már évtizedek óta hangsúlyozzák, például az 1990-es évektől kezdődően.
Semmilyen hátránya nincs annak, ha a motorfék üzemet használja haladáskor, és manőverezéseknél.
Üdvözlettel és a legjobb kívánságokkal, Székely Gyula
Rövid távon, intenzív fékezéskor a motorfék használata előnyösebb lehet. Ezzel nemcsak a fékrendszert kíméljük, hanem korábban is leveszük a lábunkat a gázpedálról, így hamarabb kezdjük meg a lassítást, ami jelentősen csökkenti az autó üzemanyag-fogyasztását. Csúszós utakon, a téli viszonyok között is célszerű a motorféket alkalmazni a lassításhoz. Emellett meredek lejtőkön, ahol az autó hajlamos lenne gyorsulni, a motorfék segíti a fékrendszer hatékony működését is.
A motorfék valóban sok helyen a legjobb megoldásként van bemutatva, de nem szabad figyelmen kívül hagyni a kigurulás előnyeit sem. Ha van elég hosszú szakasz, ahol biztonságosan haladhatunk, és nem zavarunk senkit, akkor egy enyhe lejtőn való lassú gurulás valóban hozzájárulhat a fogyasztás csökkentéséhez. Ez a technika különösen hasznos lehet a közlekedés során, hiszen a sebesség fokozatos csökkenése mellett a jármű energiafelhasználása is csökkenthető.
A kérdés inkább az: megéri? Érdemes ezt figyelni, erre játszani? A hétköznapi használat során kevés ilyen lehetőség akad, gyakorlatilag mindig forgalomban haladunk, ahol a ritmus tartása nem engedi az ilyen trükkök alkalmazását, és mindig lesz egy közlekedési lámpa, körforgalom, kereszteződés, gyalogosátkelő, ami miatt lassítani kell.
Az emberi figyelem nem mindig elegendő a vitorlázás alkalmazására, ezért a gyártók az utóbbi években több modellnél is bevezették ezt a technológiát. A 2010-es évek elején például a Volkswagen bizonyos duplakuplungos DSG-váltóiba integrált szabadonfutó funkciót. Ez a megoldás néhány deciliternyi üzemanyag-fogyasztás csökkenést eredményez, különösen autópályás használat során. Ugyanakkor a motorfék hiánya megszokást igényel, és városi környezetben a fékek kopása is jelentősebbé válik – ezt az új technológia kapcsán korábban már megemlítettük.
A vállalat több almárkája is átvette ezt az innovációt, később pedig a motorleállítással ötvözve hasznosították a benne rejlő potenciált. Például a Mercedesnél a vitorlázó funkciót motorleállítással kombinálva igyekeztek maximálisan kihasználni a fogyasztáscsökkentés előnyeit.
Végső soron mindkét módszer hatékony, bár az üresben gurulás inkább automatizált módon működik, amennyiben a gyártó integrálta azt a rendszerbe. A motorfék viszont városi közlekedés során, különösen az intenzív lassításoknál, hasznos lehet, ha előrelátóan vezetünk. E két vezetéstechnikai trükk csak a jéghegy csúcsát jelenti; a valódi megtakarítást inkább a vezetési stílusunk átalakításával érhetjük el. A kulcsszó itt az előrelátás. A részletes tudnivalókat a következő videóban találhatod: