Izgalmas fordulatok várhatók az F1-es Kanadai Nagydíjon, ahol akár egy váratlan győztes is színre léphet!

A Kanadai Nagydíj pénteki szabadedzései alapján úgy tűnik, hogy idén először lehetőség nyílik arra, hogy ne a McLaren vagy a Red Bull domináljon a Forma-1-es versenyek élén.
A pénteki edzésnapot nemcsak a legjobb köridők listáján, hanem a versenytempók átlagában is a Mercedes zárta az élen Montrealban, ami jó előjel a brackley-i istállónak a folytatásra nézve. Az első szabadedzésen még Max Verstappen diktálta a tempót a két Williams előtt, de délután George Russell 1:12,123-as köre elég volt ahhoz, hogy 0,028 másodperccel megelőzze Lando Norrist, a Mercedes erejét alátámasztandó pedig Andrea Kimi Antonelli ért oda a 3. helyre.
A tavalyi év tapasztalatai alapján a W16-os modell tempójának titka talán a hűvös montreali időjárásban rejlik. Már korábban is észlelhettük, hogy a Mercedes különösen ügyes abban, hogy még a nehéz körülmények között is hatékonyan felmelegítse a gumikat, míg más csapatoknak ez problémát okozhat. Amikor a feltételek kedvezőek, a Mercedes autói szinte azonnal elképesztően gyorsak lesznek.
Russell és Antonelli a közepes gumikeveréken érték el legjobb időeredményeiket, miközben a legtöbb rivális a leglágyabb, C6-os keveréket használta a gyors körök során. Ez is azt mutatja, hogy a Mercedes kiemelkedett a gumik gyors felmelegítésének képességében. Montrealra a csapat visszatért az Imolában már alkalmazott új hátsó felfüggesztéshez, amelyet az ottani nehézségek miatt nem szereltek fel az autókra Monacóban és Spanyolországban. Úgy tűnik, az Emilia-romagnai Nagydíjon inkább a nem optimális beállítások okozták a hátrányt. Az első szabadedzés során még csak Antonelli autóján volt jelen a régi-új felfüggesztés, de a második edzésre már Russell is megkapta ezt a frissítést.
Ma egy igazán pozitív napot zártunk. A Kanadai Nagydíj előtt a hűvösebb időjárás miatt már eleve nagyobb elvárásokkal vágtunk neki a versenynek. Az aszfalt viszonylag sima, a gumik pedig jellemzően hűvösek, és tisztában vagyunk a gyengeségeinkkel. Amikor a hőmérséklet emelkedik, néha küzdünk, viszont a hűvösebb körülmények között kifejezetten versenyképesek tudunk lenni. Ezt ma egyértelműen bizonyította is a teljesítményünk. Az időmérő köröm erős volt, valószínűleg ez volt a legjobb, amit ki tudtam hozni; nem érzem, hogy több lett volna bennem. A motorerőnk és minden egyéb aspektusunk a maximumon volt, most már csak azt várjuk, mit tartogat a következő szakasz. Több csapat is fontolóra veszi a közepes gumik használatát, hogy az időmérőn a közepes vagy a lágy keveréket válassza. Ez az egyik kihívás, amellyel szembesülünk, különösen, amikor a C6-os keverék is a palettán van – összegzett Russell.
Ami a többi csapatot illeti, a McLaren és a Red Bull viszonylag hasonló teljesítményt nyújtott. Verstappen időeredménye azonban megtévesztő, mivel a legjobb körét egy C5-ös abronccsal futotta, a hosszabb etap ötödik körében, míg a tankolt autóval mért átlagos teljesítménye szinte azonos volt Oscar Piastri idejével. Norris kicsit lemaradt tőlük, de érdemes megemlíteni, hogy ő négy körrel többet teljesített, ami részben magyarázatot adhat a különbségre. Verstappen később pozitívan értékelte a helyzetet, és megjegyezte, hogy a második edzés kicsit nehezebb volt, ezért vissza kell találniuk ahhoz az egyensúlyhoz, amit az első edzés során tapasztaltak.
Érdemes kiemelni még a Williams-t, amely különösen az első szabadedzésen volt meggyőző, de ebben alighanem az üzemanyag-mennyiség és a kedvező motorüzemmód is szerepet játszott. A montreali pálya ezzel együtt egyértelműen fekszik az FW48-asnak, hiszen a hátrány megtankolt autóval is csak körönként 3 tized.
A sötét ló, amely egyértelműen a Ferrari, különös helyzetbe került Charles Leclerc súlyos hibája után, hiszen a pilóta gyakorlatilag az egész pénteki edzésnapot egyedül kénytelen teljesíteni. Ezért nehéz pontos következtetéseket levonni a csapat teljesítményéről. Amikor Leclerc a hármas kanyar bukóterénél nekihajtott a falnak, éppen az élen állt, míg Lewis Hamilton délután fél másodperccel maradt el George Russelltől. A hétszeres világbajnok kezdetben meglehetősen ígéretes tempót mutatott, de később a hátsó abroncsai túlmelegedtek, míg az első gumik szemcsésedésnek indultak.
A Kanadai Nagydíj pénteki edzésnapján a versenyzők közepes gumikeverékkel teljesítették autós etapjaikat, és az alábbi átlagidőket érték el:
1. Russell - 1:16,506 (13 kör)
Verstappen ideje: 1:16,613 (6 kör) - második helyen áll.
3. Piastri - 1:16,615 (8 kör)
4. Antonelli - 1:16,705 (13 kör) Antonelli teljesítménye kiemelkedő volt, hiszen a 13 kör alatt egy lenyűgöző 1:16,705-ös időt ért el.
5. Norris - 1:16,764 (11 kör) Ez a teljesítmény egy igazán lenyűgöző eredmény, amely megmutatja Norris elképesztő tehetségét és gyorsaságát a pályán. A 11 kör alatt elért idő nemcsak a versenyzői képességeit tükrözi, hanem a csapat precíz munkáját is, amely lehetővé tette számára, hogy így teljesítsen.
6. Albon - 1:16,869 (8 kör)
7. Sainz - 1:17,070 (10 körös teljesítmény)
Hamilton - 1:17,164 (10 kör) 8. helyezés.