Elindult az e-teherautók sorozatgyártása!

Jelentős mérföldkőhöz érkezett az MAN Truck&Bus, hiszen hivatalosan is kezdetét vette az elektromos teherautók sorozatgyártása – tájékoztatta a Vezesst a vállalat hazai képviselete. Az esemény keretében az MAN elnök-vezérigazgatója, Alexander Vlaskamp, a gyártásért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tag, Michael Kobriger, valamint Manfred Weber, az Európai Parlament képviselője közösen aktiválták a gyártás kezdetét jelző gombot.
A házi feladatunkat sikeresen teljesítettük. Közel 400 millió eurót fektettünk be a kutatás és fejlesztés területére, hogy a hagyományos teherautóink mellett akkumulátoros elektromos hajtású modelleket is kínálhassunk. Termékpalettánk 12-től 50 tonnáig terjed, és mindenféle felhasználási igényt kielégít, legyen szó hulladékgyűjtő járművekről vagy hosszú távú fuvarozásra szánt teherautókról. Célunk, hogy az év végéig átadjuk az ezredik elektromos teherautónkat. Ezek a járművek összességében annyi szén-dioxid kibocsátást takarítanak meg, amennyi egy kisebb város környezeti terhelésének megfelelője – emelte ki Alexander Vlaskamp.
Az elektromos, oroszlán logós teherautók gyártása ugyanazon a helyszínen történik, mint a dízelüzeműeké. A müncheni üzem napi 100 jármű előállítására képes, függetlenül a hajtásrendszertől. Egy tehergépjármű előállításához körülbelül nyolc órára van szükség ebben a gyártóegységben. Nincs kivétel: a járművek pontosan abban a sorrendben készülnek el, ahogyan a megrendelések beérkeznek.
Előszériás gyártás: A termékfejlesztés izgalmas szakasza, ahol a tervek valósággá válnak. Ez a fázis lehetőséget ad arra, hogy a prototípusokat valós körülmények között teszteljük, finomhangoljuk a gyártási folyamatokat, és összegyűjtsük a szükséges visszajelzéseket a végső verzió tökéletesítéséhez. Az előszériás gyártás során a kis szériás termelés nemcsak a minőségellenőrzés szempontjából kulcsfontosságú, hanem a piaci igények és trendek alaposabb megértéséhez is hozzájárul. Ez a lépés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a termék valóban megfeleljen a felhasználói elvárásoknak és a versenyképesség szempontjából is sikeres legyen.
Egészen mostanáig előszériás gyártás folyt az elektromos teherautók terén. Ennek során összesen 200 darab e-hajtásrendszerrel szerelt teherjármű készült el, amelyek összesen kétmillió kilométert tettek meg az európai utakon, valós üzemi körülmények között. A gyár közleménye szerint több tesztpéldány is kiváló energiafelhasználási értékeket (97 kWh/100 km) produkált.
Az MAN Truck&Bus-nak körülbelül 700 darab elektromos teherautóra van jelenleg megrendelése. Ezeket előszeretettel használják az autóipari logisztikában is, mert az úgynevezett Ultra Lowliner nyerges vontató egyedülállónak számít a piacon a maga 950 mm-es nyereg magasságával, valamint a 3,57 méteres tengelytávolságával. Ennek köszönhetően ugyanis akár háromméteres belmagassággal rendelkező félpótkocsikat is tud vontatni. Ezt az elektromos MAN eTGX Ultra Lowlinert már most is használják Wolfsburg városában, illetve Bajorországban különféle autóipari logisztikai útvonalakon.
Az eseményhez kapcsolódó fotókon látható eTGX modell három, de maximum hat NMC-akkumulátorral készül, melyeket az MAN nürnbergi gyárában állítanak elő. Ez a bajor gyártó a kevés európai haszongépjármű-gyártók egyike, akik saját fejlesztésű és gyártású akkumulátor-csomagokat integrálnak tehergépjárműveikbe. Az eTGX maximális kapacitása 534 kWh, amely lehetővé teszi, hogy akár 500 kilométert is megtehessünk egyetlen töltéssel. Az MAN Truck&Bus tájékoztatása szerint, a még szélesebb hatótávolság elérése érdekében egy hetedik akkumulátor is választható, így a jármű akár 740 kilométert is képes megtenni tisztán elektromos üzemmódban, töltés nélkül.
A mücheni központú cég az elektromos teherautók mellett autóbuszokat is kínál. Jelenleg több mint 2500 MAN busz üzemel akkumulátoros elektromos hajtással európai városokban, de nemsokára érkezik a tisztán elektromos hajtású Lion's Coach turistabusz is.