Már csak ez a sztrájk hiányzott, és a nyári csúcsforgalom Ferihegyen igazi káoszba torkollhat!

Sztrájk árnyéka vetül a budapesti Ferihegyi repülőtérre a nyári utazási csúcs előtt, mivel a Budapest Airport és a szakszervezetek között továbbra sincs megállapodás. A nyári szezon már a küszöbön áll, és a dolgozók legalább 10%-os béremelést követelnek, míg a munkáltató csupán 3,3%-os emelést ajánlott. Ha a felek nem közelítik meg egymás álláspontját, a reptér forgalma akár már a vakáció kezdetére is leállhat.
A nyári utazási időszak küszöbén sztrájk árnyéka vetül a budapesti repülőtér működésére. A Pénzcentrum legfrissebb hírei alapján a Budapest Airport és a légiközlekedési szakszervezetek között még mindig nincs megállapodás, annak ellenére, hogy a felek már számos tárgyalási fordulón túl vannak. A Ferihegyen dolgozó munkatársak legalább 10 százalékos béremelést követelnek, míg a munkáltató csupán 3,3 százalékos emelést ajánlott.
A konfliktus középpontjában a bérfelzárkóztatás mértéke áll, de emellett éles vita folyik az "elégséges szolgáltatás" fogalmának értelmezéséről is – vagyis arról, hogy sztrájk esetén milyen mértékben szükséges biztosítani a repülőtér működését. Ez különösen aggasztó, tekintettel arra, hogy tavaly nyáron már így is komoly fennakadások léptek fel a hazai és európai légiközlekedésben. Ráadásul június 21-én elkezdődik az iskolai vakáció, ami tovább fokozza az utasforgalmat.
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet, a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete, valamint a Repülőteret Üzemeltető Dolgozók Szakszervezete szerint a Budapest Airport ajánlata sem gazdasági, sem szakmai szempontból nem támasztható alá. Közleményeikben azt is hangsúlyozták: a ferihegyi dolgozók éveken át küzdöttek a privatizáció ellen, és üdvözölték az állam tulajdonosi szerepvállalását, bízva a munkaügyi kapcsolatok javulásában. A jelenlegi helyzet azonban épp ellentétes ezzel az elvárással: a munkavállalók reáljövedelme csökkenhet, különösen az alacsonyabb bérsávban dolgozók esetében.
A Budapest Airport véleménye szerint az utóbbi évek során a ferihegyi munkavállalók bérének növekedése dinamikus ütemet mutatott, és a cég juttatási csomagja versenyképes a környező munkaerőpiacon. A vállalat biztos abban, hogy teljes mértékben felkészült a nyári időszakra, és minden munkatársuk elkötelezett a magas színvonalú utasélmény biztosítása mellett. Ugyanakkor a cég elismeri, hogy a kollektív munkaügyi tárgyalások során többször is beszéltek a bérek emeléséről, azonban eddig ezek a megbeszélések nem hoztak konkrét eredményeket.
A szakszervezetek álláspontja szerint a bérkérdések mellett a munkakörülmények is komoly aggodalomra adnak okot. Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet elnöke a lapunknak adott interjújában kiemelte, hogy a szektor számos területén munkaerőhiány tapasztalható, és a bérek sok esetben nem elég vonzóak. A légiforgalmi irányítók, földi kiszolgálók, biztonsági személyzet és más repülőtéri munkatársak gyakran csak a túlórák és a több száz órás rendkívüli munkavégzés révén képesek biztosítani megélhetésüket.
A szakszervezetek ezért nemcsak 10% feletti béremelést követelnek, hanem további juttatásokat is, valamint a hosszú ideje növekvő pszichoszociális terhelés csökkentését, megfelelő kezelését.
Jelentős eltérés mutatkozik abban a kérdésben, hogy sztrájk esetén milyen mértékű szolgáltatást kell minimálisan biztosítani Ferihegy repülőtéren. A jogszabályok értelmében ezt a törvény, vagy a felek közötti megállapodás határozza meg, és amennyiben vita merül fel, a bíróság hoz döntést. A szakszervezetek álláspontja szerint a munkáltató által javasolt feltételek aránytalanul csökkentik a sztrájkjog érvényesülését, mivel gyakorlatilag a teljes normál üzemelést tekinti minimális szolgáltatásnak. Ez magában foglalja az összes utasellenőrző kapu folyamatos nyitva tartását és a forgalmi kiszolgálás teljes, 100%-os működését is.
Csorba véleménye szerint ez a megközelítés lényegében megfosztaná a sztrájkjogot valódi tartalmától, mivel a munkabeszüntetésnek nem lenne észlelhető hatása a működésre. A szakszervezetek célja, hogy olyan sztrájkot szervezzenek, amely valódi nyomást gyakorolhat, miközben biztosítják, hogy a biztonsági és életmentő feladatok továbbra is zavartalanul működhessenek.
A cikk említi, hogy "a vita több ezer utast érinthet, hiszen tavaly nyáron is komoly zűrök akadtak a hazai és európai légiközlekedésben. Ráadásul nemsokára, június 21-től kezdődik az iskolai nyári szünet."