A szállítmányozási ágazat komoly kihívásokkal néz szembe, mivel a folyamatosan emelkedő fuvardíjak miatt leépítésekre kényszerülnek a szereplők.
Folytatódott a közúti fuvardíjak emelkedése a harmadik negyedévben annak ellenére, hogy kevés a megrendelés - írja a Digilog Consulting stratégiai tanácsadó cég a 2024. harmadik negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex iparági elemzésében, emiatt a szállítmányozók leépítésre kényszerülnek.
Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,8, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9 százalékos díjemelkedést mért a Digilog Consulting 2024 harmadik negyedévében. Eközben a nemzetközi fuvarozásban 10,2, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8 százalékos összköltség-növekedés volt kimutatható - írja a tanácsadócég közleményében.
A drámai árnövekedés jelentős része a használatarányos útdíjak emelkedéséből ered: Magyarországon ez a növekedés 50-60 százalékot, Németországban 80-85 százalékot, míg Ausztriában 8-12 százalékot tett ki átlagosan. Eközben a sofőrök bérköltsége 7-12 százalékkal, az amortizációs költségek 6-9 százalékkal, míg a lízingkamatok 30-50 százalékkal emelkedtek. Az egyedüli pozitív tényező az üzemanyagárak csökkenése volt, amely valamelyest csökkentette az önköltségeket, ugyanakkor a forint leértékelődése csak minimálisan javította a vállalatok eredményességét.
Bár a fuvarozó vállalatok emelték az áraikat 2024-ben, a csökkenő megrendelésállomány nem tett lehetővé olyan mértékű áremelést, ami a megnövekedett költségeket kompenzálta volna, így a hazai szállítmányozó cégek zsinórban ötödik negyedévüket zárják veszteségesen - emlékeztet a Digilog. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozás esetében további 2,9 százalékos díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához.
A kevés megrendelést főleg az elhúzódó gazdasági recesszióra fogják az érintettek, mert az nagy visszaesést okoz a fuvarozókat árukkal ellátó gazdasági ágazatokban. A hazai GDP a harmadik negyedévben már nemcsak az előző negyedévhez viszonyítva maradt el 0,7 százalékkal, de az előző év azonos időszakához képest is 0,7 százalékos visszaesést mutatott a KSH szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatai szerint.
A belföldi fuvarozás szempontjából kulcsfontosságú kiskereskedelmi forgalom még mutat növekedést az előző évhez képest, hiszen júliusban 2,5%-os, augusztusban 4,1%-os, míg szeptemberben 1,7%-os emelkedést regisztráltak a naptárhatástól megtisztított adatok alapján. Ugyanakkor a trend egyértelműen csökkenő irányt mutat. Ezzel ellentétben az építőipar súlyos visszaesése kifejezetten kedvezőtlen hatással van a belföldi fuvarozás keresletére, ráadásul az ipari termelés drámai zuhanása is aggasztó, hiszen augusztusban -9,6%-ot, szeptemberben pedig -7,2%-ot mutatott. Ezek a tényezők komoly kihívások elé állítják a fuvarozási szektort.
Közeleg a leépítések ideje.
"A kisebb árumennyiség és a drámai mértékben emelkedő költségek komoly gazdasági nyomás alá helyezték a fuvarozókat, akik azonban nem voltak képesek a csökkent kereslethez azonnal alkalmazkodni a járműflottájuk méretének csökkentésével" - fogalmaznak a tanulmány készítői. (Ehhez mi hozzáfűzzük, hogy ez jelentős mértékben hozzájárulhat a súlyos sofőrhiány enyhítéséhez, amely az egész európai ágazatot sújtja).
2023-ban jelentős mennyiségű, még 2022-ben megrendelt jármű érkezett meg a piacra, miközben a használt kamionok eladása gyakorlatilag lehetetlenné vált. Ennek következtében 2024 első negyedévéig még nőtt is az áruszállító járművek száma. Azonban a második negyedévben már a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai is egyértelműen mutatták, hogy a hazai nehéz tehergépjárművek, különösen a vontatók száma dinamikusan csökkenni kezdett. 2024 második negyedévében a vontató tehergépjárművek első forgalomba helyezése 4,3 százalékkal csökkent az előző negyedévhez képest, míg az előző év azonos időszakához viszonyítva a csökkenés már 16,4 százalékot is elért - hívja fel a figyelmet a Digilog.
A cég harmadik negyedéves felmérései is ezt megerősítik, hiszen az iparágban már körülbelül 1 százalékos csökkenést tapasztalunk a flották számában az előző negyedévhez képest.
A negatív makrogazdasági környezet ellenére a fuvarozóknak muszáj lesz árat emelni a túlélés érdekében - akár annak árán is, hogy emiatt kénytelenek tovább csökkenteni a kapacitásaikat. A mikrovállalkozások soraiban növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már kapacitáshiányt fog okozni - zárul a tanulmány.