Feltárult, mikor indulhat el az M7-es autópálya fejlesztése.
Az M7-es autópálya bővítése elengedhetetlenné vált, mivel a nyári hónapokban folyamatosan fennállnak a torlódások Budapest és a Balaton között. Annak ellenére, hogy a főváros irányába már megépült a háromsávos szakasz, a dugók problémája továbbra is egyre súlyosbodik. Ezt a forgalomszámlálási statisztikák is megerősítik: Székesfehérvárig az átlagos napi gépjárműforgalom az utóbbi években rendre ötvenezer körüli értéket mutatott, így az M7-es az ország egyik legforgalmasabb autópályájává nőtte ki magát.
Az utóbbi időszakban tapasztalt pályaállapot romlása miatt különösen kedvező hír érkezett az autósok számára: a tervezett beruházás keretében teljes mértékben megújul a főpálya. A projekt során a pálya szélessége kétszer három sávosra bővül, és intelligens leállósávokat, azaz ITS rendszert alakítanak ki. Ennek az újításnak az a lényege, hogy forgalmi torlódások esetén a leállósávot megnyithatják a gépjárművek előtt, így javítva a közlekedési helyzetet - olvasható a Világgazdaság cikkében.
A beruházás az 16+249 kilométerszelvénynél kezdődik és a 90+603-nál ér véget. Ám nem lesz végig háromsávos a pálya:
Az állami kisajátítások hatása különösen érezhető Érden, hiszen a hetvenezres lakosságú agglomerációs településen számos ingatlan helyezkedik el közvetlenül az M7-es autópálya mentén. Ennek következtében az elkövetkező két és fél évben az államnak szüksége lesz a tulajdonosokkal való tárgyalásokra a bővítési tervek megvalósítása érdekében.
Az Érdmost helyi portál szintén úgy tudja, hogy az állami területszerzés még idén megindulhat. Emlékeztetnek rá, hogy a döntést előkészítő, illetve a környezetvédelmi vizsgálatok még 2023-ban elkezdődtek, az építési engedélyezési folyamat 2025 második negyedévéig lezajlott, a kiviteli tervek pedig a harmadik negyedév végéig fejeződnek be. Ezt követi a szükséges területek állami kisajátítása, ami az idei év harmadik negyedévében kezdődik és 2027 második negyedévéig tart majd. A kivitelezés előkészítése elvileg 2026-ban kezdődik, és 2027 harmadik negyedévében fejeződik be.
Fontos hangsúlyozni, hogy jelenleg még az engedélyeztetési folyamat zajlik, ezért a beruházó MKIF-nek nincs beleszólása sem az engedélyekbe, sem a tervekbe, sem pedig az állami kisajátítás folyamatába. Csak miután megkapták a végleges terveket, indulhatnak el az előkészületek. Hasonló helyzet állt fenn az M1-es autópálya bővítésekor is, amelynek előkészítése 2024 őszére datálható.
A lap arra is rámutat, hogy teljes hosszában, 7600 méteren új zajvédő falat építenek ki, mivel a mostani egyrészt nem megfelelő magasságú, másrészt leromlott, korszerűtlen, nem csökkenti megfelelően a zajterhelést. Az új fal viszont már korszerű anyagokból készül, a maximálisan kialakítható hatméteres magasságban, megfelel az előírásoknak, és a kiépítésével teljesülnek majd az előírt határértékek.
Szintén a települést érintő, nagyobb munka az Iparos úti csomópont, amelyet tejesen átépítenek, észak-dél irányban két forgalmi sáv plusz egy kanyarodósáv épül ki, dél-észak irányban pedig egy forgalmi sáv és egy kanyarodósáv. A Budapest felőli oldalon gyalog- és kerékpárutat is létrehoznak.
Idén fontos mérföldkőhöz érkezik a hazai gyorsforgalmi hálózat fejlesztése, ugyanis megkezdődik az M1-es autópálya bővítése, majd következik 2027-ben az M7-es, 2030 után pedig az M3-as autópálya. Még 2024 októberében adott interjút a Világgazdaságnak Németh Tamás, az MKIF vezérigazgatója, aki akkor elmondta, ezek a fejlesztések egy nagyobb, tízéves fejlesztési sorozat részét képezik.
A sávbővítések és az új építkezések összértéke túllépi a tízmilliárd eurós beruházási határt, ami a jelenlegi árfolyamon körülbelül négyezermilliárd forintnak felel meg.