Új okok miatt keresi meg a NAV: ne késlekedj, pár napod maradt a válaszadásra, különben súlyos pénzeket veszíthetsz!
Az ünnepek után élesedik a NAV új adategyeztetési eljárási rendszere, amellyel az online számlázásokat monitorozza majd. Az adóhatóság rövid határidőt szabott a hiánypótlásra.
Amennyiben az adóhatóság eltérést észlel, az adózót arra kéri, hogy tisztázza az eltéréseket egy adategyeztetési eljárás keretében. Az eltérések főként az online számla-adatszolgáltatásokra vonatkoznak, de nem kizárólagosan. Ezt a fontos információt a Haszon.hu szúrta ki az RSM könyvelő és adótanácsadó cég legfrissebb blogbejegyzésében.
Az ünnepi időszakot követően, 2025-től új irányvonalat vesz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a vállalkozások ellenőrzésében. Az új rendszer révén a NAV rendszeresen összeveti az online számlarendszerekből származó adatokat a cégek által benyújtott áfa-bevallásokban található információkkal. Amennyiben eltérést észlel, azonnal felveszi a kapcsolatot az érintett adózóval, akinek 15 nap áll rendelkezésére, hogy tisztázza az eltérések okait.
Az RSM szakértői arra figyelmeztetnek, hogy az online számla adatszolgáltatásaiban észlelt eltérések orvoslása csak akkor lehetséges 15 napon belül, ha az adózók a szükséges adatellenőrzést és a hibás vagy hiányos információk javítását digitális eszközök segítségével végezik el. Az egész folyamat kizárólag elektronikus úton zajlik, így várhatóan a hivatalos értesítést az adózó cégkapuján keresztül kapják meg. Az eltérések tisztázására pedig a NAV Ügyfélportálján (ÜPO) lesz lehetőségük az érintett vállalkozásoknak.
Az RSM néhány hasznos javaslatot osztott meg az érintett adózók számára a probléma megelőzésének érdekében. Ahogyan kiemelik, elengedhetetlen, hogy alaposan átvizsgáljuk...
A NAV az adóelkerülők ellen számos innovatív lépést tett az utóbbi időszakban. Például egy vidéki gyorsétteremben, ahol a forgalom szembetűnően alacsonynak bizonyult a korábbi adatokhoz képest, a hatóság munkatársai a cég saját laptopján tárolt fájlokat, valamint az étteremben működő biztonsági kamerák felvételeit is átvizsgálták. A nyomozás során kiderült, hogy a vásárlók minden hatodik rendelés után nem kaptak számlát, ami komoly aggályokat vetett fel az üzlet működésével kapcsolatban.