Kezdetét veszi az offenzíva! A Ford látványos autókkal készül Magyarország piacára: bemutatjuk a megdöbbentően kedvező árú Puma Gen-E-t, amely a tesztelés szakaszába lépett. - Pénzcentrum

A Ford legújabb elektromos újdonsága, a Puma Gen-E, bátran lép be a kis villany-SUV kategória egyre telítettebb piacára – és nem is akármilyen esélyekkel. A kedvező belépőár, a szerethető dizájn, a tágas csomagtartó és a városi környezetben is megfelelő hatótáv mind-mind vonzóvá teszik azokat számára, akik racionálisan, de egy kis érzelmi töltettel választanak autót. Habár a hátsó üléssor kissé szűkös és egyes részletek kidolgozása lehetne alaposabb, a Puma Gen-E remek alternatívát kínál mindazoknak, akik kompakt, mégis praktikus elektromos járművet keresnek. Ráadásul még a cicát is kivetíti!
A Ford 2019 végén leplezte le sportos megjelenésű elektromos autóját, a Mustang Mach-E-t. Ez a Mexikóban készült, helyi szinten zéró kibocsátású modell vonzó karakterével sokak szívét megnyerte, azonban viszonylag magas árcédulája miatt még mindig nem vált igazán elérhetővé a szélesebb közönség számára.
Nemrégiben feltűnt a piacon a Mach-E alá sorolt Explorer, valamint annak kupés változata, a Capri. Ezek az európai elektromos autók, amelyek Volkswagen technológiájára épülnek, kedvezőbb áron kínálják a villanyos közlekedés lehetőségét. Ennek ellenére sok vásárló számára még mindig megfizethetetlennek tűnnek, vagy éppen túl nagynak a mindennapi használatra.
Itt lép színre tesztalanyunk, a Ford legújabb elektromos típusa, a minden eddiginél kisebb és megfizethetőbb Puma Gen-E. Maga a dizájn nem újkeletű, hagyományos erőforrással szerelt Pumákkal már évek óta találkozhatunk az utcán, a Gen-E pedig a tavaly bemutatott, ráncfelvarrott modellre épül. A zöld rendszám mellett az különbözteti meg a hagyományos modellektől, hogy a hűtőrácsát teljesen lefedték, és a lökhárítókat is egy kicsit módosították az elektromos verzión - és hátul is fehérek a típusjelzés betűi, erről is fel lehet ismerni.
A kompakt méret mellett megőrizték a nagy, kiscicára emlékeztető fényszórókat, amelyek játékos bájt kölcsönöznek az autónak. A Digital Aqua Blue elnevezésű fényezés – amely szinte megidézi a "dinamikus kaliforniai alkony" színeit – tökéletesen illeszkedik ahhoz a stílushoz, amit ez a kis városi crossover képviselni kíván.
A Puma Gen-E méretei: 4214 mm hosszú, 1805 mm széles és 1555 mm magas, tengelytávja pedig 2588 mm. Alapfelszereltség esetén 17 colos kerekeket kapunk, míg a magasabb, Premium szinten 18 colos felnik járnak. Akinek ez sem elég, az további felár ellenében akár 19 colos keréktárcsákat is rendelhet a Premium kivitelhez. Az elektromos verzió hátulról legkönnyebben a fehér betűs típusjelzés alapján ismerhető fel a forgalomban.
A hajtásláncot illetően nincs variáció: egyféle motor, egyféle akkumulátor. Az első kerekeket hajtó, állandó mágneses szinkronmotor 168 lóerős teljesítményt és 290 Nm nyomatékot kínál. Bár ezek a számok ma már nem tűnnek kiemelkedőnek, a Puma Gen-E dinamikája meggyőző: könnyedén és fürgén mozog városban és országúton egyaránt, előzésekhez is bőven elegendő erőt kínál. A 1563 kilogrammos, könnyűnek számító autó 8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, végsebessége 160 km/óra.
Az energia tárolásáért egy 43 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor felel. A jármű egyenáramú gyorstöltővel akár 100 kW teljesítménnyel is feltölthető, míg váltóáramú töltés esetén a maximális teljesítmény 11 kW. Gyorstöltés során, ha a töltöttségi szint 10%-ról 80%-ra növekszik, mindössze 23 perc szükséges, amennyiben a sofőr előre megtervezte a töltési folyamatot a fedélzeti navigáción keresztül. Ekkor a rendszer előkondicionálja az akkumulátort, azaz a megfelelő hőmérsékletre melegíti vagy hűti azt a gyorsabb töltés érdekében. Ez a folyamat akár fél órát is igénybe vehet, ezért hosszabb utazások során érdemes a gyári navigációs rendszer használatával előre megtervezni a töltési helyeket.
A Puma Gen-E lenyűgöző 376 kilométeres WLTP-szerinti hatótávolságot kínál, ám városi környezetben még ennél is lenyűgözőbb eredményeket produkálhat: egyetlen töltéssel akár 526 kilométert is megtehet, legalábbis a gyártó ígéretei szerint. De vajon mennyit bír valójában egy töltéssel? A nyári hőségben, vegyes használat során (M0-ás, országút, város) a tapasztalataim szerint a fogyasztás 14-15 kWh/100 kilométer körül mozgott. A pontos adatokat sajnos nem tudom megosztani, mivel...
Az autó fogyasztásmérője sajnos csak egész számokat képes megjeleníteni, ami néha elég zavaró lehet. Nagy segítség lenne, ha egy szoftverfrissítéssel lehetőség nyílna a pontosabb, tizedesjegyekkel ellátott értékek megjelenítésére…
Nem mindegy, hogy 14,6 vagy 15,4 kWh/100 kilométer. Mindenesetre 290-310 kilométert tudna megtenni egy töltéssel olyan használat mellett, ahogyan én közlekedtem vele. A klíma mindig ment, és csak a normal módot használtam, sem az eco, sem a sport nem játszott. Városi, elővárosi közlekedésben ez a hatótáv teljesen jól haszbálható, télen sanszos, hogy kevesebb mint 250 kilométer marad ebből, de ezzel is el lehet ingázni.
Az utastér legfeltűnőbb újítása, hogy a középkonzolról eltűnt a váltókar, akárcsak a mögötte található kézifékkar. Ennek eredményeként az enteriőr sokkal letisztultabb és modernebb megjelenést kapott. A felszabadult térben praktikus megoldások sorakoznak: pohártartók, telefontartó és különféle tárolórekeszek segítik a rendezettséget és a kényelemet.
A váltóvezérlés, amely a PRND kezelőszervet jelenti, a Mercedesekhez hasonlóan a kormány mögé, a jobb oldalra került. Az Explorerhez hasonlóan itt is a menetirány állítására van lehetőség, de míg abban egy Volkswagen-stílusú tekerőgombot használunk, addig a Puma Gen-E-ben egy fel-le mozgatható kapcsolóval irányíthatjuk a jármű működését.
A megoldás ára az, hogy a bal oldali bajuszkapcsoló kissé zsúfolttá vált: az indexelés, a fényváltás és az ablaktörlők összes funkciója itt található, ami időt igényel az eligibilis használathoz. Ezzel szemben a világítás vezérlése rendkívül egyszerű és felhasználóbarát: egy könnyen elérhető tekerőkapcsoló került a kormány bal oldalára, így legalább a bajuszkapcsolót nem terhelték meg további funkciókkal.
A szögletes, meglepően nagy kormánykerék, a 12,9 colos digitális műszeregység, a 12 colos érintőképernyős infotainment, valamint a Sync 4 szoftver mind a modern Ford-vonalat képviselik. A beltér nemcsak látványos, hanem kényelmesen tágas is. És jó geg, hogy a küszöbön például ott van a cica, ahogy az esti díszfény is kivetíti a logót a földre, és a kulcson is visszaköszön a motívum.
Az anyaghasználat hozza az iparági átlagot, néhol a prémium irányába is elmozdul: a fontosabb pontokon kellemes tapintású műanyagokkal találkozunk, az információs kijelző 12,8 colos képátlóval, a központi érintőképernyő pedig 12 colos méretével és kiváló felbontásával emeli a beltér színvonalát. A műszerfal tetején végigfutó BO hangrendszer hangszórósávja nemcsak jól szól, de stílusos, nappali hangulatot is kölcsönöz az utastérnek.
A dupla napfénytető valóban csodásan fokozza a térérzetet, és a természetes fény beáramlása valódi varázslatot ad a helyiségnek. Azonban a rolók kézi működtetése számomra rejtélyes, hiszen manapság annyira elterjedtek az automatizált megoldások. De végül is, talán ez is egy jó dolog: kevesebb elektronikai berendezés, ami meghibásodhat, így talán kevesebb aggodalom a karbantartás miatt!
Az autó meglepően tágas csomagteret kínál a méretéhez képest: 523 literes raktérrel bír, amelyhez egy hatalmas doboz is található a padló alatt. Ráadásul a töltőkábel tárolása sem problémás, hiszen az egy külön első tárolórekeszbe kerül. Ez a 43 literes, vízálló és mindig tiszta belsővel rendelkező elülső csomagtartó nemcsak a kábelek biztonságos elhelyezésére alkalmas, hanem a KRESZ által előírt kötelező felszereléseknek is ideális otthont biztosít. A prémium felszereltséggel rendelkező változat elektromos csomagtérajtóval is rendelkezik, amely könnyedén nyitható és zárható.
Az elektromos Ford Puma Gen-E ára 11 980 000 forintról kezdődik, ami kedvező belépési lehetőséget kínál az egyre bővülő villanyos B-SUV szegmensben. A tesztelt, prémium felszereltségű változat 13 740 000 forintba kerül, ami még mindig versenyképes árnak számít a hasonló képességű riválisok között. Például az Opel Mokka Electric és a Fiat 600e 13,99 millió forinttól indulnak, míg a Peugeot e-2008 ára 14,27 milliónál kezdődik. Érdekes, hogy még a nagyobb Hyundai Kona Electric is alig drágább, 13,3 millió forintos áron elérhető, és a legújabb Kia EV3 is ebbe a kategóriába tartozik, 13,99 millió forintos kezdőárral.
Ez a pozícionálás azt jelenti, hogy a Puma Gen-E az ár-érték arányra is jól épít. Formája bájos, az utastere modern és tágas, a csomagtartója a kategória egyik legnagyobbja, miközben a hajtáslánc kellően erős, a fogyasztás pedig kedvező. Bár a hátsó üléssor kompromisszumokat kíván a felnőtt utasoktól, kiscsaládosoknak vagy második autónak ideális választás lehet.
Azoknak, akik a szív mellett a rációt is figyelembe veszik döntéseik során, a Puma Gen-E egy kiegyensúlyozott, mégis figyelemfelkeltő választási lehetőséget nyújt a telített elektromos autók világában. Formatervezése, árazása és technikai tudása révén könnyedén a közlekedés mindennapi részévé válhat, és hamarosan megszokott látvány lesz az utakon.