GyártásTrend - Európába új, gyors és költséghatékony hidrogéntöltő pontok érkeznek!

A Toyota Európa (Toyota Motor Europe - TME) új megállapodást kötött a Hydrogen Refueling Solutions és az ENGIE cégekkel, amelynek célja egy gyors, sokoldalú és költséghatékony hidrogén-utántöltő infrastruktúra kialakítása. A korszerű Twin Mid Flow technológia révén a hidrogéntöltő állomások tankolási ideje jelentősen lerövidül, miközben a beruházási költségek is drasztikusan csökkennek.
A partnerség célja, hogy támogassa a hidrogénágazatot az alternatív üzemanyag-infrastruktúráról szóló uniós rendeletben (AFIR) meghatározott célkitűzések teljesítésében, amelyek szerint 2030-ra a transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN-T) tartozó autóutak mentén minden 200 kilométeren nyilvánosan hozzáférhető hidrogéntöltő állomásokat kell kiépíteni. Ez Magyarországon az M0, M1, M2, M3, M5 és M7 jelzésű utakat érinti.
A Toyota legfrissebb értesítése szerint jelentős előrelépést hozhat a környezetbarát hidrogénhajtású személyautók és haszongépjárművek elterjedésében, hogy a tervek szerint 2030-ra, mindössze öt éven belül, Európa legforgalmasabb autóútjain 200 kilométeres távolságokban hidrogén töltőállomásokat létesítenek. Az újonnan tervezett technológia nemcsak a kiépítés költségeit csökkenti drámaian, hanem a töltési folyamat sebességét is jelentősen növeli. Emellett az autósoknak és a teherautóknak sem kell majd külön megállniuk a töltésre, ami a felhasználói élményt is jelentősen javítja.
A 40 tonnás teherautók üzemanyagtöltése lenyűgöző sebességgel zajlik: mindössze 8 perc alatt 600 kilométernyi tartalékot, míg 900 kilométerhez 12 perc szükséges. A Toyota Motor Europe együttműködési megállapodást kötött a Hydrogen Refueling Solutions (HRS) és az ENGIE cégekkel, amelynek célja a következő generációs hidrogén üzemanyagtöltő rendszerek bevezetése. Az új, innovatív megoldás a költségek csökkentésére és a tankolási idő gyorsítására összpontosít, és az EU által támogatott RHeaDHy projekt keretében kísérleti jelleggel kerül alkalmazásra, amely az infrastruktúra fejlesztésének felgyorsítását célozza meg. Az egyik legnagyobb kihívás, amellyel szembesülünk a hidrogénellátási infrastruktúra bővítése során, az olyan hidrogénadagolók kiépítése, amelyek képesek mind a könnyű, mind a nehézüzemű üzemanyagcellás járművek gyors feltöltésére.
Az új Twin Mid Flow technológiája ezt a kihívást úgy oldja meg, hogy egy nagyobb áramlású kettős fúvókát épít be, amely lehetővé teszi, hogy egy hidrogénadagolóval a nehézgépjárműveket kevesebb mint 10 perc alatt, a könnyűgépjárműveket pedig kevesebb mint 5 perc alatt lehessen feltölteni. Ez az innováció kiküszöböli a két különböző típusú adagolóegység szükségességét minden egyes töltőállomáson. Ennek gyakorlati előnye, hogy egy 40 tonnás tehergépkocsi esetén 600 kilométernyi hatótávolságra elegendő hidrogént mindössze 8 perc alatt, 900 kilométeres hatótávolságra elegendőt pedig mindössze 12 perc alatt tud tankolni.
Az ilyen hidrogén-töltőállomások telepítési költségei jelentős mértékben csökkennek, ami felgyorsítja a telepítésüket. Ez összhangban áll az Európai Unió alternatív üzemanyag-infrastruktúrára vonatkozó rendeletével (AFIR), amely előírja, hogy 2030-ra a TEN-T hálózatokon minden 200 kilométeres távolságban elérhetővé váljanak a nyilvános hidrogén-töltőállomások.
A legújabb megállapodás értelmében a Toyota egy tesztegységet és egy Twin Mid Flow technológiával ellátott teherautót biztosít. Ezzel párhuzamosan a Hydrogen Refueling Solutions és az ENGIE közösen dolgoznak egy új generációs hidrogéntöltő állomások kifejlesztésén, amelyek kompatibilisek az említett innovációval. Ezeket az állomásokat a RHeaDHy projekt keretében 2025 negyedik negyedévétől kezdve fogják tesztelni.
"A hidrogén alapú ökoszisztémák fejlődésének elősegítése érdekében a Toyota már most is szoros együttműködésben áll olyan üzleti partnerekkel, akik innovatív üzemanyagcellás technológiáinkat alkalmazva széles spektrumú, szén-dioxid-mentes megoldásokat valósítanak meg. A Twin Mid Flow technológia kidolgozása a következő lépcsőfok az ambiciózus céljaink elérésében, melyek a hidrogén ökoszisztémák bővítésére irányulnak. Nagy lelkesedéssel várjuk ezt az új együttműködést." - fogalmazott Thiebault Paquet, a Toyota európai kutatás-fejlesztési alelnöke.