Rogán kedvenc propagandacégei úgy túllépik a normál piaci nyereségszintet, mint aki a legjobb trükköket mutatja be, miközben a munka oroszlánrészét másokra hárítják.
Balásy Gyula vállalati birodalma továbbra is töretlenül hozza a nyereséget.
A G7 összesítő cikkében kiderül, hogy Balásy Gyula cégei között 2017 és 2024 között körülbelül 50 milliárd forintnyi extraprofit keletkezett. Érdekes, hogy a munkák jelentős részét más vállalkozásoknak bízták, ami felveti a kérdést a közbeszerzési gyakorlatok átláthatóságáról és a kormányzati kapcsolatok mibenlétéről.
Balásy vállalatbirodalmának középpontjában a közbeszerzéseken folyamatosan eredményes New Land Media, Lounge Event Kft., Lounge Design Kft. és Visual Europe Zrt. áll. Az általuk elnyert munkák – többnyire Rogán Antal propagandaminisztériumának megbízásából – egyre bővülő listája lenyűgöző, és részletesen nyomon követhető az alábbi linken.
A G7 úgy próbálta megvizsgálni, hogy ezek a monopolhelyzetbe hozott, közbeszerzéseken hizlalt kormányközeli vállalatok milyen szinten hoznak az elvárhatónál nagyobb profitot, hogy az összes érintett ágazatban összevetették a Balásy-cégek és legnagyobb konkurenseik jövedelmezőségét, majd megnézték, hogy a hivatalos besorolásuk szerint hasonló tevékenységet folytató vállalatok árbevételükhöz viszonyítva mekkora adózott nyereséget érnek el.
Azt találták, hogy a média- és általános ügynökségi piacon az elmúlt években
Ezek a vállalatok csupán ezen a két területen több mint 45 milliárd forint extra nyereséget generáltak. Ez azt jelenti, hogy ha az elmúlt nyolc évben nem a kiemelkedő profitrátájukat érték volna el, hanem csupán a piaci átlagot, akkor ennyivel lett volna alacsonyabb a nyereségük.
A rendezvényszervezési ágazatban az iparági statisztikák torzulásáért a Budapesti Vásárközpont területét üzemeltető Hungexpo Zrt. tehető felelőssé. Ennek következtében a G7 két különböző elemzést végzett el: az eredmények szerint, ha a Hungexpo-t nem számítjuk bele, Balásy cégei nyolc év alatt közel 8 milliárd forintos többletbevételt generáltak. Ezzel szemben, ha a Hungexpo-t is figyelembe vesszük, akkor ez az összeg csupán 1,2 milliárdra csökken.
Balásy cégei 2017 és 2024 között összesen 47-53 milliárd forintnyi extraprofitra tettek szert, ám a G7 szerint ezt a jelenséget inkább járadéknak tekintené. Az extraprofit fogalma ugyanis általában a piaci teljesítmény révén elért, szokatlanul magas nyereséget jelöli, míg a járadék esetében nincs ilyen piaci alapú teljesítmény. E helyett a kiváltságos gazdasági szereplők csupán a politikai elittel ápolt kedvező kapcsolataik révén jutnak hozzá a jövedelmeikhez.
Ráadásul a munkák jelentős részét nem is Balásy cégei valósítják meg. Az érintett négy vállalkozás beszámolói szerint tavaly 216 milliárd forintos árbevételt értek el, miközben a legnagyobb kiadásuk a közvetített szolgáltatások beszerzése volt. Ezeknél a szolgáltatásoknál a Balásy-cégek csupán az állami megrendelést veszik át, a tényleges munkát pedig egy másik vállalatra bízzák. Az éves jelentéseik alapján tavaly összesen közel 158 milliárd forintot fordítottak ilyen szolgáltatásokra, ami a teljes bevételük 73 százalékát teszi ki.
A G7 szerint a tényleges arány jó eséllyel ennél is sokkal magasabb, mert van olyan vállalat, ahol ha összeadjuk a közvetített szolgáltatások beszerzési értékét és a nyereséget, akkor szinte pontosan kijön az árbevétel, amelyet - nyilván leegyszerűsítve - úgy értelmezhetünk, hogy minden munkáját mással végeztette el, miközben lehúzta belőle a piaci átlagot messze meghaladó profitját.





