A schengeni csatlakozás jelentős hatással bír a gazdaságra, mivel lehetővé teszi a szabad mozgást a tagállamok között. Ez a könnyebb határátlépés nemcsak a turizmus fellendülését segíti elő, hanem a kereskedelmi kapcsolatok erősödését is. A vállalkozások
Leginkább a fuvarozók profitálnak belőle, de jól jön az exportőröknek, s besegíthet turizmusnak és a beruházásoknak is.
2024. január 1-jétől Románia teljes jogú tagja válik a schengeni övezetnek, ami jelentős pozitív hatással lehet a gazdaság különböző ágazataira. Szakértők szerint a schengeni tagság legnagyobb nyertesei a fuvarozási szektor és a turizmus lesznek, mivel ez a változás kedvezőbb feltételeket teremt a határokon átnyúló kereskedelem és utazás számára.
Az, hogy Románia nem tagja a schengeni térségnek, a közúti fuvarozóknak okozta a legnagyobb veszteségeket, főleg a kamionsofőrök életét keserítette meg. Az ágazati vállalkozók érdekvédelmi szervezete (UNTRR) azt állítja, hogy emiatt tavaly 2,41 milliárd euró veszteség érte a közúti fuvarozókat. A 8 órás várakozási idő átlagosnak minősül, azonban a Giugiu-Ruse határátkelőnél előfordult 36 órás is.
A határon való várakozás következtében a gépkocsivezetők gyakran, saját felelősségükön kívül, túllépték a napi maximálisan megengedett munkaidőt. Ez nemcsak az üzemanyag-fogyasztás növekedését eredményezte, hanem a menetidő is jelentősen megnőtt, ami késéseket okozott. Ezek a késések pedig problémákat generáltak az ügyfelek részére, és időnként a termelési folyamatokat is hátráltatták.
Az UNTRR figyelmeztetése szerint, bár az újévben teljeskörűvé válik a schengeni tagságunk, ez nem jelenti automatikusan a fennálló problémák megszűnését. "Bár a teherszállító járművek vezetőinek személyazonossági iratait nem ellenőrzik a határátlépés során, a várakozási idő nem várhatóan csökkenni, amíg a határátkelőknél zajló egyéb ellenőrzési tevékenységek (mint például a járművek és a szállítmányok dokumentumainak vizsgálata) nem kerülnek áthelyezésre, ahogy az más schengeni és EU-tagállamokban történik" - idézi az economica.net a szervezet közleményét. A csatlakozásunk hatalmas fejlődési lehetőségeket kínál, ám ennek kiaknázása érdekében aktív lépésekre van szükség, hangsúlyozzák a fuvarozók.
Az idegenforgalom szempontjából is kedvező változások várhatók, mivel a könnyebb határátlépés vonzóbbá teheti az országot a külföldi látogatók számára. "Bízom benne, hogy a szárazföldi úton Romániába érkező turisták száma emelkedni fog. (...) A legfontosabb dolog azonban az, hogy a csatlakozásunk egy pozitív üzenetet küld Romániáról" - mondta Alin Burcea, a Paralela 45 utazási ügynökség vezetője a Ziarul Financiar számára.
A nemzetközi szállítás egyszerűsödése kedvezően hat az exportőrök helyzetére is. "Az autóipar versenyképessége javulni fog, hiszen a szállítási és logisztikai költségek csökkennek. Az alkatrészszállítmányokkal kapcsolatos bizonytalanságok miatt a vállalatok kénytelenek voltak biztonsági készletekbe invesztálni, hogy hosszú távon fenntartsák a termelés folyamatosságát" - mondta Adrian Sandu, az Autógyártók Romániai Egyesületének (ACAROM) főtitkára.
"A közép- és nyugat-európai piacok elérésének megkönnyítése terjeszkedési lehetőséget jelent a fuvarozó és logisztikai cégek számára" - mondja Cristian Dolofan, a Dolo Trans Olimp fuvarozó vállalat vezérigazgatója.
A schengeni tagság teljes körű érvényesítése jelentős előnyöket kínál Románia számára, hiszen vonzóbbá válik a potenciális befektetők szemében, és ezzel erősíti az ország helyzetét a régiós versenyben. Ezenkívül megkönnyíti a munkavállalók határokon átívelő mozgását, ami különösen hasznos lehet a nyugati határon elhelyezkedő, munkaerőhiánnyal küzdő cégek számára.
Egyes elemzők úgy vélik, hogy a schengeni csatlakozás Románia GDP-jét akár 0,5 százalékponttal is megemelheti, bár érdemes megjegyezni, hogy az elvárt hatások nem lesznek drámai.
"Ami az exportot illeti, az nem csak ettől függ, de segíti. Egy ország exportkapacitását a technológiai felszereltsége határozza meg, a finanszírozási forrásokhoz való hozzáférés, az innováció. Romániának továbbra is nagy problémái lesznek a versenyképességet illetően, amit Schengen nem old meg" - nyilatkozta a ZF-nek Adrian Păun, a Bukaresti Gazdaságtudományi Akadémia oktatója.