Ezek most a legmegbízhatóbb használt autók a piacon: szinte lehetetlen velük tévedni! - Pénzcentrum


Az ADAC legfrissebb lerobbanási statisztikája szerint a fiatal elektromos autók megbízhatóbbnak bizonyulnak, mint a hagyományos belső égésű motorral hajtott járművek. A legtöbb meghibásodást továbbra is a 12 voltos indítóakkumulátor okozza, függetlenül a hajtástípustól. A statisztika meglepetése: a korábban megbízhatóságáról ismert Toyota több modellje is gyenge eredményt ért el.

Ahogy az elektromos autók egyre inkább elterjednek az utakon, úgy a velük kapcsolatos meghibásodások száma is emelkedik. 2024-ben az ADAC-ot 43 678 alkalommal keresték meg segítségért az e-autó-tulajdonosok, ami 46%-os növekedést jelent az előző évhez képest - derült ki a legfrissebb statisztikákból. A Német Autóklub szakértői hangsúlyozzák, hogy ez a növekedés nem okoz aggodalmat, hiszen az elektromos járművek számának általános növekedése természetes következmény. Ezzel együtt pedig a legfrissebb lerobbanási adatok kiértékelésének alapjául szolgáló mintavétel is szélesebb körűvé válik.

Emellett fontos megemlíteni, hogy az értékelési időszak jelentősen bővült: míg két éve csupán a 2020-ban forgalomba helyezett járművek összehasonlítására volt lehetőség, addig tavaly már a 2021-es első forgalomba helyezésű modellek is belekerültek a körbe. Idén pedig a 2022-es modellek is csatlakoztak az összehasonlításhoz, lehetővé téve, hogy most először három különböző évjáratot vizsgáljunk össze.

Az indítóakkumulátor problémája évek óta kiemelkedő gondot jelent, hiszen például 2015-ben a járművek meghibásodásainak 35,7%-a a 12 voltos akkumulátorokhoz volt köthető. A helyzet a koronavírus-járvány idején, 2020-ban drámaian romlott, hiszen akkor ez az arány már 46,3%-ra emelkedett. Ennek oka, hogy az autók használata jelentősen csökkent, így az akkumulátorok is gyakrabban merültek le. A legfrissebb adatok szerint, 2024-re a lerobbanások 44,9%-a továbbra is az akkumulátorok hibájára vezethető vissza, ami jól mutatja, hogy ez a probléma nem veszített súlyából.

A második leggyakoribb ok, ami miatt a járművek problémákkal küzdenek, a motorral vagy a motorvezérléssel kapcsolatos hibák, amelyek az esetek 22,1%-át teszik ki. A belső égésű motorok esetében gyakran az injektorok és a gyújtás felelőtlenkednek, míg az elektromos autóknál a nagyfeszültségű rendszer jelenthet gondot. Ezt követően sokkal ritkábban, mindössze 10,6%-os arányban fordulnak elő a generátor, az indítómotor, az elektromos hálózat vagy a világítás problémái. A gumiabroncsok hibái 8,8%-ban, míg a zárak meghibásodása 6,9%-ot képvisel a statisztikákban.

A lerobbanási statisztikában összesen 159 modellsorozatot értékeltek, körülbelül 20 autómárkától. A vizsgálat alapját a 2024-es évben bekövetkezett összes lerobbanás képezte, amelyek két-kilenc éves járműveket érintettek (tehát 2015-2022-es első forgalomba helyezésűeket). Ahhoz, hogy egy modellsorozat statisztikai értékelésre alkalmas legyen, legalább 7000 regisztrációval kell rendelkeznie két éven belül. Ha ez a feltétel teljesül, akkor minden évjáratot értékelnek, amely legalább 5000 példányban forgalomba került.

A kevesebb regisztrációval rendelkező modellek lényegében nem szerepelnek a statisztikákban. Azokat az önhibás okokat, mint például az üres üzemanyagtartály, nem számítják bele a modellspecifikus meghibásodások közé, mivel ezek nem az autó műszaki hiányosságaiból fakadnak. Az összegzés szerint a megbízható autómárkák választéka minden kategóriában továbbra is kielégítő. Az alacsony meghibásodási arány nem mindig párosul magas vételárral. Csak a felső-középkategóriában szűkül azoknak a márkáknak a köre, amelyek folyamatosan legalább jó eredményeket mutatnak. Évről évre kiemelkedő teljesítményt nyújt az Audi A4 és a BMW X3. Tavaly ez a BMW 1-es és 3-as sorozatra is igaz volt, amelyek azonban 2019-es forgalomba helyezésük miatt "csak" a jó, de nem a kiváló kategóriába sorolódtak.

A Hyundai most először szolgál különösen meghibásodásra hajlamos modellekkel: az i10 (2018) és az i20 (2014) került ebbe a kategóriába.

A Toyota modelljei már második éve feltűnően gyengén teljesítenek, kivételt csupán az Aygo jelent, amely a legjobbak között tartja magát. A Toyota C-HR és RAV4 esetében szinte minden évjárat érintett, míg a Yaris és Yaris Cross modellek közül a fiatalabb évjáratok mutatnak problémásabb tendenciát. Ezek a magas lerobbanási arányok meglepőek, hiszen a Toyota korábban joggal büszkélkedett a megbízhatóságával.

A márka tájékoztatása szerint bizonyos modellek esetében indítóakkumulátorral kapcsolatos nehézségek merültek fel. Az érintett akkumulátorok nem voltak képesek a szükséges töltőáramot felvenni. A problémás járműveknél sok esetben erősebb akkumulátorra váltottak, amelyet a gyári garancia keretein belül, ingyenesen, vagy egyedi elbírálás alapján biztosítottak. Az újonnan gyártott járműveknél már nem használják a hibás akkumulátorokat. A cég egy hivatalos közleményt is kiadott a német piacon tapasztalt problémákról.

A Toyota alaposan megvizsgálta a 12 voltos akkumulátorokkal kapcsolatos kihívásokat. Ennek részeként átfogó optimalizálási folyamatot hajtottunk végre, amely a gyártástól egészen az autók átadásáig terjed. Ezzel garantáljuk, hogy járműveink mindig feltöltött és tökéletesen működő akkumulátorral érkezzenek az ügyfelekhez.

A Yaris és Yaris Cross modellek számára 2024 februárjában bevezetésre került egy új, megnövelt kapacitású akkumulátor, amely szervizintézkedésként szolgál. Ez a fejlesztés különösen hasznos a rövid távú használat során, garantálva a megfelelő töltöttséget. Az új, nagyobb teljesítményű akkumulátor 2024. november 24-től került gyártásba, és mindkét modellbe beépítésre kerül. Továbbá, a MyToyota alkalmazás Connected Service funkciójában mostantól elérhető egy akkumulátorfigyelő, amely folyamatosan tájékoztatja a felhasználókat az akkumulátor töltöttségi állapotáról.

Az ADAC kategóriánként összegezte a statisztikákat. Ez alapján kiderült, hogy a miniautók között a Suzuki Ignis folyamatos teljesítményével és megbízhatóságával az élre tört. A Toyota Aygo is továbbra is megbízhatónak számít. A VW up! 2016-os gyártási évtől kezdődően szintén rendkívül megbízható. Ugyanakkor negatív példák is akadnak: a Smart forfour és fortwo továbbra is hírhedten meghibásodásra hajlamos, legalábbis a belső égésű motorral szerelt változatok esetén. A 2020-as első forgalomba helyezési évtől kezdődően szinte kizárólag elektromos változatokat adtak el, ezek meghibásodási mutatói lényegesen jobbak a korábbi évekhez képest.

A megbízható kisautók között a BMW i3 továbbra is erős szereplő. Ezen kívül számos más modell is átlagon felüli megbízhatóságot mutat, például: Audi A1, MINI, Suzuki Vitara, Mazda 2, Dacia Sandero, Peugeot 2008, Seat Ibiza, Skoda Fabia és VW Polo. Ugyanakkor negatív példák is akadnak: a Renault Clio és a Toyota Yaris rendre magas meghibásodási mutatókkal küzdenek. Népszerűségük ellenére nem tudják felvenni a versenyt a többi kisautóval megbízhatóság terén.

Az alsó-középkategóriában számos olyan modell található, amelyek alacsony meghibásodási arányt mutatnak. A BMW az élen áll, őt követi az Audi és a VW, összességében nagyon alacsony mutatókkal. A Seat és a Skoda szintén jól teljesít. A Mercedes A- és B-osztálya szintén megbízhatónak bizonyul, ugyanakkor a Citan modellnél minden korosztályban problémák jelentkeznek. A Mazda CX-5, a Mitsubishi ASX és a Volvo XC 40 szintén kiemelkednek megbízhatóságukkal. Ezzel szemben több középkategóriás modell mutat negatív tendenciát: a Toyota C-HR a sereghajtó a nagyon magas meghibásodási arányaival. A Dacia-, Renault-, Peugeot- és Ford-modellek különösen idősebb járműveknél szerepelnek rosszul. A Nissan Qashqai és a Ford Kuga minden évjáratban magas meghibásodási aránnyal küzd.

A középkategória megbízhatósági rangsorában továbbra is az Audi és a BMW áll az élen, míg a Mercedes a harmadik helyet foglalja el, azonban megbízhatósága nem éri el a vezetők szintjét. Emellett a Volvo XC60 és a VW Passat is a megbízható modellek közé tartozik. Érdekes újdonság, hogy a statisztikai adatokban most először feltűnő VW ID.4 azonnal a megbízhatóság mintapéldájaként tűnt fel. A negatív oldalon a Toyota RAV4 a leggyengébben teljesítő modellek közé sorolható, kifejezetten magas meghibásodási mutatói miatt. Továbbá, a családi autók szegmensében a Ford Mondeo, S-Max, Opel Insignia, VW Sharan és Seat Alhambra is hajlamosak a gyakori meghibásodásokra.

A felső-középkategóriában az Audi és a BMW modellek továbbra is a megbízhatóság csúcsát képviselik, és folyamatosan a lista élén állnak. A Mercedes E-osztályának idősebb verziói azonban továbbra is megküzdenek a jól ismert problémáikkal. Ezzel szemben a Volkswagen és a Škoda megbízható alternatívaként tűnnek fel a vásárlók számára. A negatív példák között említést nyer az Opel Vivaro és Zafira (Life), valamint a Renault Trafic, amelyeknél a meghibásodások gyakorisága és a megbízhatósági gondok kiemelkednek, így megkülönböztetve őket a többi modell közül a kategóriában.

Gyakrabban hibásodnak meg az elektromos autók, mint a hagyományos benzin- vagy dízelüzemű járművek? A legfrissebb adatok szerint a fiatal elektromos autók valójában kevesebb meghibásodással szembesülnek, mint az azonos korú hagyományos modellek. Tavaly csupán a 2020-as és 2021-es forgalomba helyezett autók teljesítményét lehetett összehasonlítani, de idén már a 2022-es modellek is szerepelnek az elemzésben. Érdemes azonban megjegyezni, hogy az összehasonlítást korlátozza a tény, miszerint Németországban az autók átlagéletkora körülbelül 10 év, míg az elektromos járművek többsége még viszonylag új. Az idősebb autók hajlamosabbak a meghibásodásra, így a teljes flotta összevetése nem lenne helytálló.

2024-ben 1000 négyéves belső égésű autóra 12,9 lerobbanás jutott, míg ugyanez az arány az e-autóknál csak 8,5 volt. A 2-4 éves autók csoportját tekintve: belső égésűeknél 9,4, e-autóknál csupán 3,8 lerobbanás jutott ezer járműre.

A csökkenő lerobbanási arány az e-autóknál azzal magyarázható, hogy a kezdeti hibák jelentős részét már kiküszöbölték a gyártók. Kiderült, a 2020-2022-es évjáratok alapján az indítóakkumulátor függetlenül a hajtástól a fő meghibásodási ok. E-autóknál a lerobbanások 50%-a, míg belső égésűeknél 45%-a köthető hozzá.

Az elektromos autók esetében gyakoriak a fedélzeti elektronikai problémák, ami főként a 12 voltos akkumulátor érzékenységére vezethető vissza a lemerülés szempontjából. A gyártók ezt a tényezőt sokszor alábecsülik. A felhasználók hajlamosak arra, hogy az applikáción keresztül "felélesszék" járműveiket, ami viszont gyorsan kimeríti az akkumulátort.

A "motor, motorvezérlés" kategóriában 1000 járművet vizsgálva a belső égésű gyakrabban hibásodik meg, mint egy e-autó. Ez az e-hajtás egyszerűbb felépítésének köszönhető: míg a belső égésű motor több száz alkatrészből áll (dugattyúk, szelepek, turbók), az e-motor gyakran csak egy mozgó részből - a rotorból - áll. Kevesebb alkatrész = kevesebb hibalehetőség. Ráadásul az e-autók nem igényelnek motorolajat, ami szennyeződve károsíthatná a motort, és kevésbé termelnek hőt, mint a forrón működő belső égésűek. A zárakkal kapcsolatos hibák gyakoribbak a hagyományos autóknál. Az e-autók gyakran applikáción vagy a gyártón keresztül nyithatók, így ha például bent marad a kulcs, nem feltétlenül kell segítség.

A legfrissebb adatok alátámasztják: az elektromos autók megbízhatóbbak, mint a hagyományosak - legalábbis a fiatalabb modellek esetében. Az alacsony hibaarányt idősebb modellek is produkálhatják - különösen a BMW és Audi modelljei, de a VW-csoport többi tagjánál is megfigyelhető ez a tendencia.

Related posts