Egyszerűsödhet az ügyintézés az anyakönyvi hivatalokban? Jövőre valóra válhat!


A belügyminisztérium tárcaközi egyeztetésre nyújtotta be az anyakönyvi törvény módosítására vonatkozó javaslatot, amely kevesebb bürokráciát és könnyebb ügyintézést ígér, akár otthonról is.

A belügyminisztérium a közeljövőben változásokat tervez az anyakönyvi törvényben, ennek kapcsán tárcaközi egyeztetésre bocsátott egy javaslatot. A módosítás célja, hogy az anyakönyvi hivatalokban csökkenjen a bürokrácia, és nagyobb teret nyerjen a digitalizáció.

A belügyminisztérium nyilatkozata szerint a törvényjavaslat célja, hogy válaszoljon a gyakorlatban felmerülő alkalmazási nehézségekre, amelyek a jogszabály különböző rendelkezéseinek értelmezésével kapcsolatosak. A javaslat pontosítja az anyakönyvi hivatalok helyi illetékességét a halottak nyilvánítására vonatkozó bejegyzések esetén, ugyanakkor a polgárok számára is könnyebbé teszi a szolgáltatásokhoz való hozzáférést azzal, hogy lehetővé teszi a különleges anyakönyvből származó hivatalos kivonatok kiadását bármely anyakönyvi hivatalban Szlovákiában.

A javasolt változtatás értelmében a jövő évben azok a szülők, akik gyermekük születésekor nem házasok, hanem élettársi viszonyban élnek, már nem kötelesek személyesen megjelenni a legközelebbi anyakönyvi hivatalban az apasági nyilatkozat kitöltésére. Helyette egy új, elektronikus szolgáltatáson keresztül is elintézhetik ezt a fontos dokumentumot, amellyel jelentős idő- és költségmegtakarítást érhetnek el.

A javaslat újdonsága, hogy a különleges anyakönyvben nyilvántartott anyakönyvi okiratok másolatai (duplikátumai) ezentúl az ország bármely anyakönyvi hivatalában igényelhetők lesznek.

Eddig a külföldön élő vagy ott tartózkodó szlovák állampolgárok születését, házasságkötését vagy halálát nyilvántartó anyakönyvi kivonatokat kizárólag Pozsonyban állították ki.

Ha a módosítás jóváhagyásra kerül, az elektronikus okiratok hivatalos ügyintézés során is alkalmazhatóvá válnak. Az új szabályozás értelmében a születési, házassági és halotti kivonatok digitális verzióit is el fogják ismerni jogi és hivatalos eljárásokban.

Ezen felül a kivonatok esetében eltörlik a lejárati időt, mivel megszűnik az a szabály, amely szerint ezek a dokumentumok csupán három hónapig érvényesek. Ennek oka, hogy a hivatalok között már automatikusan megosztják az anyakönyvi adatokat, így a papírok újbóli nyomtatása már nem indokolt.

A belügyminisztérium tervei között szerepel, hogy módosítsa a halottnak nyilvánítás folyamatát, különös figyelmet fordítva arra, hogy melyik anyakönyvi hivatal kezeli az ilyen ügyeket. A jövőben az a hivatal fog eljárni, amelynek területén a bíróság ténylegesen foglalkozott az üggyel, nem pedig az, ahol a bíróság székhelye található. Ez a változtatás a bírósági rendszer átszervezésének keretében valósul meg.

Related posts