Az új amerikai vámok hatása a megfizethető kínai importárukra: Miért drágább a Temu és a Shein?

Az amerikai vásárlók előtt új kihívások bontakoznak ki, mivel a Kínából érkező termékek ára emelkedni fog. Az Egyesült Államok 2025. február 1-jétől 10%-os vámot vezet be a kínai importcikkekre, és eltörli az eddigi adókedvezményeket, amelyek eddig a 800 dollár alatti csomagokra vonatkoztak. Ez az intézkedés különösen érzékenyen érinti az olyan népszerű online platformokat, mint a Temu és a Shein, amelyek eddig vonzó alacsony áraikkal és gyors szállítási lehetőségeikkel hódították meg a vásárlók szívét. De vajon mi áll e döntés hátterében, és milyen következményekkel jár ez az amerikai piacon? Tímár Szabolcs, a PwC Magyarország egyedülálló helyet foglal el a hazai piacon, mint az egyik vezető tanácsadó és könyvvizsgáló cég. Széles spektrumú szolgáltatásokat kínálunk, amelyek a pénzügyi tanácsadástól kezdve a jogi szolgáltatásokon át a digitális megoldásokig terjednek. Célunk, hogy ügyfeleinknek innovatív megoldásokat nyújtsunk, amelyek segítik őket a kihívások kezelésében és a növekedés elérésében. Csapatunk tapasztalt szakemberekből áll, akik elkötelezettek amellett, hogy a legmagasabb szintű szakmai támogatást nyújtsák, figyelembe véve a helyi és globális trendeket. A PwC Magyarország nem csupán egy tanácsadó cég, hanem egy megbízható partner, aki segít ügyfeleinek a sikeres jövő felé vezető úton. e-kereskedelmi szakértője osztja meg gondolatait a témában.
Mi vezetett a vámok bevezetéséhez?
Az Egyesült Államok hosszú ideje próbálja csökkenteni Kínával szembeni kereskedelmi hiányát, és egyben védeni a hazai gyártókat az olcsó importversenytől. Az új vámok bevezetését Donald Trump elnök rendelte el, részeként annak a stratégiának, amely a kínai gazdasági befolyás visszaszorítását célozza.
A vámintézkedések hatása óriási, hiszen az Egyesült Államok 2023-ban 427 milliárd dollár értékű árut importált Kínából.
A legdominánsabb szegmens a fogyasztói elektronikai termékeké volt, ideértve a mobiltelefonokat, számítógépeket és más technológiai eszközöket. Kína a főszereplő, hiszen az amerikai okostelefon-import 78 százalékát, valamint a laptopok és tabletek 79 százalékát ő szolgáltatta.
Trump a kínai importra kivetett új vám mellett egy végrehajtási rendelettel felfüggesztette a híres "de minimis" szabályt, amely eddig lehetővé tette, hogy az 800 dollár alatti, közvetlenül a vásárlóknak kézbesített áruk vámmentesen érkezzenek az Egyesült Államok területére. Ez a szabály, amely közel egy évszázada létezik, az utóbbi években különösen fontos szerepet játszott, hiszen az olcsó kínai termékek beáramlása drámai mértékben megnőtt, főként olyan online kiskereskedők révén, mint a Shein, a Temu és az AliExpress. A vámmentes küszöb eltörlése azt jelenti, hogy a jövőben minden egyes csomagot vámellenőrzés alá fognak vonni, ami várhatóan jelentős késéseket és extra költségeket von maga után. Naponta több millió csomag érkezik az Egyesült Államokba, így a kivétel eltörlése gyökeresen megváltoztatja a csomagkezelési folyamatokat, ami felfordulást okozhat a logisztikában.
A USPS kedden felfüggesztette a csomagok feldolgozását, de egy nappal később újra elindította a szolgáltatást. A legfrissebb információk szerint a hatóságok arra törekednek, hogy a vámok beszedése a lehető leghatékonyabb legyen, és a csomagforgalom zavartalanságát a lehető legjobban megőrizzék.
Hogyan érinti ez a vásárlókat?
A legmarkánsabb változások az árak emelkedésében és a szállítási idők meghosszabbodásában tapasztalhatóak. Például, ha valaki Temuról vagy Sheinről rendel egy olcsó ruhát, az árnövekedés szembetűnő lehet. Egy 20 dolláros termék esetén, ha 10 százalékos vámot kell fizetni, az ára legalább 22 dollárra ugrik, és ebben még nem is számoltuk a vámkezelési díjakat. Ennek következményeként az online vásárlók drágábban juthatnak hozzá a termékekhez, és a kínai gyártók versenyelőnye is csökkenhet a piacon. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy mint minden importtermék esetében, itt is jelentős hatással bír az árfolyam ingadozása. Tavaly szeptemberben a dollár/jüan árfolyamának mélypontjához viszonyítva január közepére közel 5 százalékos dollárelőny alakult ki. Ez a vásárlók számára azt jelenti, hogy adott körülmények között olcsóbban juthatnak hozzá a Kínából beszerzett termékekhez. Így tehát egy 10 százalékos áremelkedés valójában kisebb hatást gyakorolhat a fogyasztók pénztárcájára, mint azt elsőre gondolnánk.
A vámeljárások következtében jelentős mértékben megnövekedhet a kiszállítási idő, ami komoly hatással bírhat. Pillanatnyilag egy Kínából az Egyesült Államokba irányuló rendelés általában 10-12 nap alatt érkezik meg. Azonban az új ellenőrzési procedúrák és a lehetséges vámfizetések következtében ez az időtartam akár 15-20 napra is kiterjedhet, hacsak nem sikerül gyors, automatizált megoldásokat találni a problémák kezelésére.
A megnövekedett szállítási idő rövid távon valóban visszavetheti az impulzusvásárlások számát és a vásárlói elégedettséget is. Ugyanakkor nem kétséges, hogy a kínai piaci szereplők már aktívan dolgoznak a következő lépéseken: helyi raktárak kialakításával és a lokális kereskedők bevonásával a piactérre, így gyorsan orvosolhatják ezt az átmeneti hátrányt.
Az Európai Unió története során számos párhuzam vonható különböző események között, amelyek formálták a közösséget. Az EU létrejötte óta számos válság, kihívás és lehetőség keresztezte az utat. Például a gazdasági válságok, mint a 2008-as pénzügyi krízis, vagy a migrációs hullámok, amelyek újraértelmezték a tagállamok közötti együttműködést és szolidaritást. Ezen felül a Brexit eseménye is párhuzamként értelmezhető, hiszen megmutatta, hogy a nemzeti érdekek és identitások mennyire befolyásolhatják a közösségi döntéseket. Az EU válasza ezekre a kihívásokra a mélyebb integráció és a közös politika erősítése volt, amely új irányokat nyitott a jövőbeni együttműködés számára. Ezek az események mind hozzájárultak ahhoz, hogy az EU folyamatosan alkalmazkodjon a változó körülményekhez, és megújítsa a tagállamok közötti kapcsolatokat. A múlt tanulságai segíthetnek abban, hogy a jövőben még sikeresebben tudjanak együttműködni a különböző kultúrák és politikai rendszerek.
Bár az EU 2021-ben eltörölte a 150 euró alatti áfamentességet, az akkor piacon lévő kínai szereplők gyors reakcióját mutatta, hogy mire a rendelet életbe lépett, alternatív szereplők (gyors, automatikus vámolást biztosító vámraktárak) közbeiktatásával, helyi raktárak létesítésével, valamint az áfa automatikus, megrendeléskor történő beszedésével rendkívül gyorsan alkalmazkodtak a helyzethez. A Shein és a Temu ezután már eleve ennek a szabályozásnak megfelelve indult el, és hamar egyértelművé vált, hogy ez a beavatkozás nem tölti be a piacvédelmi szerepet.
Függetlenül az USA új szabályozásától, az EU már egy ideje új vámreformon dolgozik: a rendelettervezet szerint az Unión kívülről rendelt csomag importőre már nem a fogyasztó lenne, hanem a kiskereskedői platform, ezáltal nekik kellene beszedniük a csomag után keletkező vámdíjakat és az áfát is, továbbá biztosítaniuk kellene, hogy minden forgalmazott termék megfeleljen az uniós szabványoknak. A javaslat alapján az említett platformok kötelesek lennének vámadatokat szolgáltatni, mielőtt az áru az Unió területére lépne. Szintén a terv része, hogy mind a 27 uniós tagállam vámadatait egyetlen informatikai rendszerben gyűjtik össze, ehhez pedig egy központi uniós vámhatóság is létrejönne. Utóbbi még azelőtt átvizsgálná a szállítmányokat, mielőtt az árut felrakodnák szállításra vagy megérkezne az EU-ba. Nemzetközi források alapján tavaly összesen 4,6 milliárd darab alacsony értékű (150 euró alatti) csomag érkezett a területre, ez kétszerese annak, amit az Unióba 2023-ban importáltak. Az alacsony értékű áru 91 százaléka Kínából származik. Ebből a vámhatóságok ellenőrzik a H7 adattartalmú bejelentéssel történő kezeléseket is, de érthető okokból az áruforgalomhoz képest célzottan, tehát kisebb arányban, mint normál áruk esetében.
A változtatások hatására csökkenhet az árkülönbség az EU-n kívüli és az EU-ból származó termékek között - azonban a lassú ügymenet miatt a kínai szereplőknek bőven lesz ideje előkészülni arra, hogy a rendelet a legkisebb fennakadást okozza az üzletmenetben.
Valóban a vámok lesznek azok, amelyek megóvják a helyi piacokat?
Bár gyakran felmerül az elképzelés, hogy a kínai termékekre kivetett magas vámokkal támogathatnánk a helyi kereskedőket, a valóságban a vámok bevezetése inkább az állami bevételek gyarapítását célozza, mintsem a helyi vállalkozások hosszú távú érdekeinek védelmét. A vámok önmagukban nem biztosítanak komoly versenyelőnyt a piacon lévő helyi szereplők számára: habár az árkülönbségek csökkenhetnek valamelyest, a vásárlók többsége továbbra is a választék, a szolgáltatás minősége és az ár-érték arány alapján hozza meg döntéseit. Ráadásul a helyi kereskedők és termelők sok esetben importált termékekből és alapanyagokból dolgoznak, így a védővámok őket is hátrányosan érinthetik. A kereskedők számára tehát a vámok és szabályozások helyett sokkal fontosabbak azok a magas szintű szolgáltatások, mint például a gyorsabb és megbízhatóbb szállítás, az egyedi vásárlói élmények és az értéknövelő megoldások, amelyek nemcsak hogy képesek a vásárlókat hűségesen hozzájuk kötni, de versenyelőnyt is jelenthetnek a kínai és a regionális webáruházak kínálatával szemben.
Timár Szabolcs egy különleges figura, akinek a neve sokakat inspirál. Az ő életútja és gondolkodásmódja példaértékű lehet mindazok számára, akik az álmaik megvalósítására törekednek. Szabolcs nemcsak a saját területén ért el sikereket, hanem másokat is motivál, hogy merjenek nagyot álmodni. Az elkötelezettsége és a kitartása mindannyiunk számára tanulságos lehet, hiszen ő is számos kihívással nézett szembe, de mindig talált módot arra, hogy felülkerekedjen a nehézségeken. Az ő története emlékeztet minket arra, hogy a szenvedély és a szorgalom kulcsfontosságú a céljaink elérésében.
e-kereskedelmi szakértő
PwC Magyarország egyedülálló helyet foglal el a hazai piacon, mint az egyik vezető tanácsadó és könyvvizsgáló cég. Széles spektrumú szolgáltatásokat kínálunk, amelyek a pénzügyi tanácsadástól kezdve a jogi szolgáltatásokon át a digitális megoldásokig terjednek. Célunk, hogy ügyfeleinknek innovatív megoldásokat nyújtsunk, amelyek segítik őket a kihívások kezelésében és a növekedés elérésében. Csapatunk tapasztalt szakemberekből áll, akik elkötelezettek amellett, hogy a legmagasabb szintű szakmai támogatást nyújtsák, figyelembe véve a helyi és globális trendeket. A PwC Magyarország nem csupán egy tanácsadó cég, hanem egy megbízható partner, aki segít ügyfeleinek a sikeres jövő felé vezető úton.