Almási Tibor: Jézus Krisztus feltámadása – a legnagyobb ajándék az emberiség számára A feltámadás ünnepe nem csupán egy vallási esemény, hanem egy mélyen szimbolikus pillanat, amely megújítja a reményt és az élet értelmét. Jézus Krisztus feltámadása a le


A kereszténység legmeghatározóbb ünnepei közül kiemelkedik a húsvéti időszak tisztelete, amely a hívők lelki életének középpontjában áll. Nagypéntek mély üzenetét Almási Tibor, a Magyarországi Baptista Egyház lelkipásztora és a Békéscsabai Baptista Gyülekezet vezetője segített értelmezni. A 7.Tv Kikötő című vallási magazinban folytatott beszélgetés során D. Nagy Bence műsorvezetővel osztotta meg gondolatait és meglátásait, amelyek a húsvéti ünnepkör jelentőségét és mélységét világítják meg.

A megváltás kulmináló eseménye, amely az Úr Jézus Krisztus földi megjelenése után következik be, a Nagyhét köré összpontosul. Ezt a tényt talán semmi sem támasztja alá jobban, mint az, hogy János evangéliumában Krisztus első harminc évéről gyakorlatilag semmilyen részletet nem találunk. Ezzel szemben a huszonegy fejezetből tíz kifejezetten a Nagyhét eseményeit tárgyalja - fogalmazott a Baptista Teológiai Akadémia rektora és tanszékvezető egyetemi tanára, amikor a témáról beszélgetni kezdett.

Almási Tibor rámutatott arra, hogy Izrael népe szembesült azzal a folyamatos dilemmával, hogy míg a szomszédos népek könnyedén kapcsolatba léphettek isteneikkel — megérinthették, magukkal vihették vagy éppen visszahozhatták azokat —, addig számukra ez a lehetőség nem adatott meg. Ezen a téren állandó kísértéseknek voltak kitéve: akadtak pillanatok, amikor Mózesre, mint Isten szigorú és tekintélyes képviselőjére tekintettek, míg máskor az aranyborjú felállításával próbálták meg maguknak megteremteni a látható isteni jelenlétet.

- Mindenképpen arra törekedtek, hogy a hitüket kézzelfoghatóvá és láthatóvá tegyék. Isten segítsége abban nyilvánult meg, hogy elküldte fiát, Jézus Krisztust, aki emberi formában lépett közéjük. Őt nemcsak láthatták és hallhatták, hanem cselekedeteit is figyelemmel kísérhették - fűzte hozzá.

Hangsúlyozta, hogy a kereszthalálig tartó üldöztetés hátterében az Ószövetségben megjelenő messiási elképzelések torzulása állt. Amikor Jézusra tekintettek a kortársai, nem az ószövetségi proféciákba illeszkedő képet próbálták felfedezni benne, hanem egy olyan torzított verziót, amely nem tükrözte az ő valóságos lényegét.

Almási Tibor kifejtette, hogy a félreértések gyökere abban rejlik, hogy az emberek jó szándékkal közelítettek a messiás kérdéséhez, de nem voltak hajlandóak elfogadni Jézust mint a megváltót. Ez az elutasítás feszültségeket szült, hiszen ha Jézus nem a megígért messiás, akkor egy csaló, aki a népet megtéveszti, és ezért büntetést érdemel. Ezzel kezdődött az ellentámadás, amely végül a keresztrefeszítésig vezetett.

Almási Tibor Jézus Krisztus kereszthaláláról, mint engesztelő áldozatáról elmondta, az állandó, folyamatos áldozása az embereknek folyamatos megtisztulást, de mindig megújuló bűnöket is eredményezett.

Az Úr Jézus Golgotán végrehajtott önfeláldozása egyedülálló és maradandó hatással bír. Az, hogy Isten bűnné tette őt, nem jelenti azt, hogy bűnössé vált; ezzel csupán azt hangsúlyozta, hogy a bűn következménye a halál, melynek elkerülhetetlenül be kellett következnie. Ugyanakkor a feltámadás révén a halál nem lett végállomás számára, és ugyanígy a benne hívőknek sem. A bűnnel való közösségvállalás elhagyatottságot okozott Istentől, de Jézus áldozata által megszabadultunk az örökkévaló elhagyatottság állapotától – magyarázta a lelkipásztor.

Jézus Krisztus kereszthalálának eseményeit hét különböző megszólalás övezte, mindegyik mély szimbolikus jelentőséggel bír. A legmeghatározóbb ezek közül a középső, amelyben a Megváltó így kiáltott: "Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?" Ez a mondat nemcsak a fájdalom és szenvedés kifejezése, hanem a hit és a kétség határvonalán egyensúlyozó emberi lélek mélyre hatoló érzéseit is tükrözi.

Ez a szöveg nem csupán a fizikai fájdalom és a halál sötét árnyékának áldozata, hanem a Szentháromság titkainak recsegése és zúgása is benne rejlik. Az Atya bűnnel való közösségápolása egy Istentől való elhagyatottság érzését hozta magával. Ő szimbolikusan, míg számunkra az örökkévaló elhagyatottság állapotából való megszabadulást jelenti – foglalta össze a mondanivalóját.

A lelkipásztor a feltámadásról beszélve hangsúlyozta, hogy a halálmentesség ajándéka mellett a feltámadás ajándéka még nagyobb jelentőséggel bír. Krisztus feltámadása egy új élet kezdete, amely minden negatívumot magába zárva elhozza a reményt és a megújulást.

Almási Tibor beszélgetésének végén így fogalmazott: "Az Úr Jézus valami rendkívüli dolgot vitt véghez, ami egyedülálló. Olyan módon támadt fel, hogy a Teremtő akarata révén képes volt és vágyott is a létezésének formáját megváltoztatni. Ilyen csoda nem fog bekövetkezni az ember életében – Lázár esetében sem tapasztalhattuk, és nálunk sem lesz ilyen."

Related posts