A világ legapróbb magyar falujában töltöttem gyermekkoraimat, de a vérem mélyén ott lüktet az R&B ritmusának varázsa.


Itthon az R&B műfajának nem igazán van mély gyökere, mégis miért éppen ezt a stílust választottad?

Nem tervezetten jutottam el ehhez a választáshoz; egyszerűen csak a szívem vezérelt ebbe az irányba. Gyerekkoromban beleszerettem a "nagyon csajos, romantikus" zenékbe – ahogy akkoriban neveztem őket –, és ezek az előadók váltak a példaképeimmé. Ahogy felnőttem, észrevettem, hogy minden olyan zene, amit imádok, egy közös nevezőre vezethető vissza, és ez nem más, mint az R&B műfaja.

Szerinted miért nem foglalkoznak ezzel a műfajjal Magyarországon?

Lehet, hogy ennek az az oka, hogy a magyar kultúrában a gyengeség kifejezése nem számít elfogadottnak, és az emberek hajlamosak elkerülni az R&B műfaj érzékenyebb, érzelemmel teli oldalát. Az R&B mély érzelmeket és sebezhetőséget igényel, ami sokak számára idegen lehet, hiszen a hazai mentalitás inkább a szilárd, erős megjelenést részesíti előnyben.

Milyen érdekes kérdés! A műfaj hazai népszerűsítői közül több neves személyiség is kiemelkedett, akik jelentős hatással voltak a közönség ízlésére és a műfaj fejlődésére. Gondoljunk például a kultikus előadókra vagy zenekarokra, akik már korábban is sikeresen átadták a műfaj üzenetét, vagy azokra a rendezvényekre, amelyek teret adtak a tehetségeknek. Minden egyes hozzájárulás fontos lépés volt a műfaj elterjedésében és megerősítésében a hazai zenei színtéren. Te kiket emelnél ki a múltból?

Bár gyerekkoromban nem R&B-előadókként azonosítottam őket, talán Caramelt és Burait tudnám mondani.

Néhány hónappal ezelőtt egy koncertjén annyira elragadott az előadása, hogy könnyek között éltem át az élményt. A zenéjéből áradó tisztaság és az azt kísérő brutális intenzitás mélyen megérintett. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy a közönség egyes tagjai beszélgettek, mintha nem is ott lennének. Ez a pillanat rávilágított arra, mennyire eltérő módon élik meg az emberek az érzelmeket – úgy tűnik, hogy a magyar közönség között is vannak, akik nehezebben nyílnak meg, vagy éppen ellenkezőleg, teljesen átadják magukat az élménynek.

Caramel mellett mely előadók a kedvenceid, kik voltak hatással rád?

Timbaland a fő kedvencem, minden szempontból imádom. Az általa kitalált hangzás ma is rengeteg dalban megjelenik, és sokan nem is tudják, hogy tőle ered. Ezt a hangzást úgy tudnám megfogalmazni, hogy: sötét, nyers hangszerelésű R&B, amiben - sötétség ide vagy oda - van lélek. Mellette nagy kedvencem Aaliyah, a Destiny's Child, Christina Aguilera és a Sugababes. A hazai előadók közül a rapper Essemm volt rám nagy hatással. Valószínűleg ő az oka annak, hogy a nagy R&B "csajoskodás" után elkezdtem picit fiúsabbá válni, máshogy öltözködni. Tőle rendeltem életem első merchét. Bár anyagilag nem úgy álltunk, de azt mondta anyukám, hogy: jó, ezt az egyet megkaphatod szülinapodra.

Hogyan tudsz hitelesen R&B-t énekelni úgy, hogy nincs R&B a kulturális gyökereidben?

Fogalmam sincs. (nevet) A világ legapróbb magyar falujában, Városlődön nőttem fel, de úgy érzem, az R&B zene mintha a vérem része lenne. A rádió és a tévé világának köszönhetően - gondoljunk csak a Topmodell leszek! című műsorra, ahol Tyra Banks ragyogott - mindig is körülvettek a fekete nők és az R&B énekesek, akik formálták a lelkemet. Bármilyen úton indultam el, végül mindig ennél a műfajnál találtam magam az éneklés során, még akkor is, amikor sokáig kritizáltak a hangom kanyarításai miatt.

Az utóbbi időszakban kicsit visszahúzódtam, és kevesebbet merészkedtem megmutatni magam a dalszövegeimben. Jelenleg azon dolgozom, hogy a sebezhetőbb oldalamat is egyre inkább belecsempésszem az erő és a határozottság mellett.

Miért éppen a 2000-es évekből inspirálódom a zenealkotás során? Nos, ez az évtized egy különleges időszak volt a zene történetében, ahol az R&B és a pop határvonalai elmosódtak, és rengeteg innovatív hangzás született. Az akkori zenék tele voltak érzelmekkel, és a dallamok mellett a szövegek is sokszor mély mondanivalót hordoznak. Az olyan előadók, mint Usher, Aaliyah vagy Alicia Keys, új dimenziókat nyitottak a zenei kifejezésmódokban, amelyek még ma is hatással vannak rám. A latin kultúra elemeinek bevonása pedig egy izgalmas új réteget ad a már meglévő R&B-hangzásvilághoz. A latin zene ritmusai és dallamai tele vannak élettel és szenvedéllyel, így a két stílus ötvözése friss és dinamikus eredményt hozhat. Ezen keresztül nemcsak a zene sokszínűségét növelhetem, hanem a különböző kultúrák közötti hidakat is építhetek, ami különösen fontos számomra. A célom az, hogy a zene révén olyan élményt nyújtsak, ami mindenkihez eljut, függetlenül attól, honnan származik.

Ezt a folyamatot teljesen ösztönösen végzem. A 2000-es években nőttem fel, és ennek az időszaknak az energiáját magamba szívtam. Valószínű, hogy emiatt döntöttem úgy, hogy tíz éven át a hip-hop világában táncolok. Szinte megszámlálhatatlan alkalommal néztem végig az összes Step Up filmet, valamint a Honey-t is. Az ezekben hallható zenék és a jellegzetes öltözködési stílusok örökre belém vésődtek.

Az R&B zene számomra egy olyan érzelmi utazást jelent, ahol a mély érzések és a személyes történetek találkoznak a modern hangzásvilággal. A dalaimban igyekszem ötvözni a klasszikus R&B elemeket a kortárs zenei hatásokkal, hogy egyedi atmoszférát teremtsek. A czaffys érzés számomra a karakteres hangzás, a dallamok sokszínűsége és a szövegek őszinte, mégis játékos megközelítése. Egy Czaffy-dalt igazán az tesz különlegessé, ha képes megérinteni a hallgatót, és elgondolkodtatni az élet szépségeiről és kihívásairól, miközben egy fülbemászó ritmusra táncolhat. Az igazi czaffys dal nemcsak szórakoztat, hanem érzelmi kapcsolatot is teremt, és mindig benne rejlik egy kis meglepetés.

Célom, hogy dalaimban hitelesen tükrözzem a személyiségemet. Bármennyire is vágyom vidám, felemelő zenére, a tudatalattim néha mégis egyfajta melankóliát csempész a munkámba. Még a romantikus számokban is felfedezhető egy árnyalatnyi sötétség, ami miatt a Timbaland által megálmodott karakteres és nyers hangszerelés tökéletesen illik a dalszövegeimhez. Emellett az általa kínált zenei csomagok és sample packek is fontos szerepet játszanak a stúdiómunkánk során, hiszen ezek segítenek megragadni a kívánt hangzás világát.

A június 21-én debütáló "Revolucio" című lemez létrejötte egy izgalmas és kreatív folyamat eredménye. Az ötlet a szívemben fogant, amikor a világ különböző kihívásai és lehetőségei inspiráltak. Hosszú hónapok kemény munkája során formálódott a dalok sora, amelyet a saját tapasztalataim és érzéseim tükröznek. Az alkotás során rengeteg brainstorming és zenei kísérletezés zajlott, ahol különböző stílusok és hangzásvilágok keveredtek. A stúdiót többször is megtöltöttük barátokkal és zenésztársakkal, akik segítettek a dalok finomításában. Minden egyes szám mögött egy történet rejlik, ami a saját utamon tett lépéseimet és a körülöttem zajló világot tükrözi. Az album címe, "Revolucio", nem csupán egy szónak a megjelenése, hanem egy igazi mozgalom kezdete, amely a változásról és az önkifejezésről szól. Remélem, hogy a hallgatók számára is tükrözi azokat az érzéseket és gondolatokat, amelyek engem vezettek a létrehozása során.

Három-négy évig készült ez a lemez, mert elég nehéz volt mindent önerőből, selfmade-módon megvalósítani. Összecsaphattam volna, de fontosnak éreztem rászánni az időt, a pénzt és az energiát, hogy így egy komplex, igényes, engem jól és hitelesen bemutató albumot hozzak létre. Harminc dalt készítettem el, de a lemezen mindössze tizenöt jelent meg - a többit később hozom nyilvánosságra -, mert ma már kevesen hallgatnak végig egy hosszú lemezt.

Az albumot egyedi karaktere és hangulata határozza meg, amely tükrözi a bennem zajló érzelmi utazást. A cím választásánál figyelembe vettem a dalok mondanivalóját és a zenei stilisztikát, amely egyfajta egységet alkot. A cím nem csupán a zene tartalmát tükrözi, hanem egyben meghívás is a hallgatóknak, hogy mélyebben belemerüljenek a történetekbe és érzésekbe, amelyeket az album közvetít. Ezzel a névvel szeretném kifejezni az album szellemiségét és azt a kapcsolatot, amit a zeném és a közönség között létrehozni kívánok.

Egy olyan kapcsolatról szól, amelyben két egymást szerető ember ráeszmél, hogy a közös útjuk elágazik, eltérő irányba viszik őket a céljaik. Mindkét ember igyekszik megvalósítani önmagát, de menet közben elveszítik egymást. Az album és az azon futó történet vége bemutatja, milyen érzés az, amikor az ember megvalósítja az álmát, de egyedül kell megünnepelnie a sikert. Azért Revolucio lett a címe, mert nagyon tetszik ez a szó. Aaliyah-nak van egy We Need A Resolution című dala, erről a címről reflektál az agyam a Revolucio szóra. Ez a szó - ami fejlődést, ugrásszerű fordulatot jelent - jól jellemzi a személyes életem jelen szakaszát is, amelynek a lemezem a gyümölcse.

Ezen megfontolások alapján indítottuk el a Czaffy represent: R'n'B night eseménysorozatot, ahol kizárólag az R&B műfaj legjobb dallamai csendülnek fel, és tehetséges hazai R&B előadók lépnek színpadra. Itt a zene találkozik a kultúrával, és egy felejthetetlen élményt kínálunk minden zenerajongónak.

Az éneklés mellett grafikusként is aktív vagy. Hogyan egészíti ki egymást a művészetedben ez a két kreatív, alkotói vonal?

Minden vizuális, grafikai tartalmat én csinálok magamnak, a Revolucio lemezborítóját is én készítettem. Volt idő, amikor a fotókat is én csináltam magamról, de nehéz mindent egyedül kézben tartani, így ma már jó pár emberrel együtt dolgozom. Az Érj hozzám című dalomhoz vagy az R'n'B night-hoz készített borító jól bemutatja a viszonylag leegyszerűsített, hiphopéletérzéssel fűszerezett kevés, de karakteres és markáns színt használó sajátos grafikai stílusom. Hozzáteszem, a Topmodell leszek! hatására mentem anno a grafikussuliba is. Inspirált a műsor, de mivel tudtam, hogy nagyjából százötven centis emberként nem lehetek modell, könnyebben megvalósítható, mégis divathoz fűződő pálya irányába indultam, és divattervezést, azon belül rajzolást kezdtem tanulni. Ma is foglalkoztat a divat világa, szeretek ruhákat tervezni és készíteni.

Related posts