A megértés határai: Az emberi elme korlátai és lehetőségei A megértés határai mindig is foglalkoztatták a filozófusokat, tudósokat és művészeket egyaránt. Az a képesség, hogy felfogjunk, értelmezzünk és kapcsolódjunk a világ eseményeihez, alapvetően form
Idén is a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál kínál egyedülálló lehetőséget arra, hogy a világ különböző tájairól érkező filmeken keresztül mélyebben megértsük az emberi együttélés határait és lehetőségeit. Az esemény célja, hogy különböző perspektívákból bemutassa az emberi jogokkal kapcsolatos kihívásokat és reményeket.
A XXII. fesztiválra november 11. és 19. között kerül sor Budapest szívében, valamint hét vidéki településen. Az idei esemény központi üzenete: 'Együtt létezünk'. E mottó a háborúk és az ideológiai feszültségek korában arra ösztönöz minket, hogy újragondoljuk a közös felelősség és az egymás iránti figyelem fontosságát.
A Verzió több mint két évtizede a dokumentumfilmes gondolkodás hazai színtérének egyik legfontosabb találkozóhelye. Független kezdeményezésként olyan gondosan válogatott filmeket kínál, amelyek személyes történetek révén tárják fel a globális válságok emberi oldalaikat. Az idei programban negyvenkilenc különböző alkotás várja a nézőket, összesen tizenegy különböző szekcióban. Nyitófilmjük, az izraeli-palesztin stand-up komikusról készült "Együttélés, na persze..." című alkotás, amely a humor eszközeivel próbálja megteremteni a párbeszéd lehetőségét ott, ahol az már szinte lehetetlenné vált.
A nemzetközi versenyprogram filmjei mélyrehatóan foglalkoznak a társadalmi válságokkal és az egyéni felelősségvállalás kérdéseivel. A Sundance-díjat nyert "Áttörni a sziklákon" című alkotás egy iráni politikusnő bátor harcát mutatja be a patriarchális rendszerrel szemben. Ezzel szemben az idei Berlinalén nagy elismerést kapott "Kartúm" öt különböző ember történetén keresztül idézi fel a szudáni polgárháború fájdalmas emlékét. A "Szerződés kilenc hónapra" pedig a béranyaság gazdasági és etikai kihívásait egy árvaházban és Tbiliszi utcáin felnőtt fiatal nő szemszögéből vizsgálja, rávilágítva a komplex érzelmi és társadalmi aspektusokra.
A háború élménye számos szinten újra megjelenik: Msztyiszlav Csernov, a “20 nap Mariupolban” című Oscar-díjas alkotás rendezője legújabb filmje, a "2000 méter Andriivkáig", a frontvonal brutális valóságát tárja elénk. Ezzel párhuzamosan a "Szanatórium" a menekülés és a gyógyulás határvonalán egy svájci hegyi intézet lakóinak életén keresztül világít rá a háborús konfliktusok mélyebb, belső következményeire.
A magyar versenyprogram négy filmje az emlékezés, a veszteség és az identitás kérdéseihez nyúl. Köztük Haragonics Sára polifonikus "Szia, Sári!" című alkotása a gyász feldolgozását, az önpusztítást és a családi kapcsolódásokat tárja fel.





