A Bigster remek példa arra, hogy a Dacia mesteri módon ötvözi az elérhetőséget és az értéket az autógyártásban.


Nem is szükséges elindulnunk a Bigsterrel, hogy kiderüljön, melyik gyártóhoz tartozik. A Dacia legnagyobb csomagtartójának padlóját egy egyszerű filcréteg borítja, az oldalsó műanyag kicsit foltosnak tűnik, a kerékemelőt pedig a bal oldalon található dudorban helyezték el, míg a pótkerék az alsó rekeszbe került. Vajon ez kínos vagy inkább hasznos megoldás? Mindenki maga döntheti el.

Az elinduláshoz először megnyomjuk a kormánykerék jobb oldalán található, kissé rejtett indítógombot. Ezután egyszerűen lenyomjuk a választókart, és a 4,57 méter hosszú SUV csendesen elindul. Az első lépésekben csupán az elektromos hajtás viszi előre a viszonylag jól felszerelt, Expression változatú Bigster Hybrid 155-öt. Ez a modell 2,3 millió forinttal drágább, mint az alapváltozat, amely háromhengeres benzinmotorral és lágyhibrid-hajtással rendelkezik. Az importőr 9,5 millió forintot kér a belépő szintű verzióért, míg az Expression felszereltségért már 11,8 millió forintot kell fizetni.

Ha a Journey kivitelt választjuk, még izgalmasabb extrákra számíthatunk, hiszen ennek az ára 12,5 millió forint, és ennél drágább konfiguráció már nem elérhető. Az egyik figyelemreméltó jellemzője a csúcskivitelnek az opcionálisan elérhető 19 colos felnigarnitúra, amely szokatlan, 205/55-ös méretű gumikkal van felszerelve. Kíváncsi vagyok, hogy ez milyen hatással lesz a futómű rugózási kényelmére. Érdekes, hogy a Bigster csak összkerékhajtású változatban kínál független hátsó kerékfelfüggesztést, és sajnos ehhez a mostani tesztünkben szereplő 155 lóerős hibrid hajtásláncot nem lehet választani.

A rugózás kényelméről a tesztünk korai fázisában nem sokat tudtunk meg, mivel az út egy részét sima aszfalton tettük meg a Daciával. A 1,8 literes benzinmotor hajtásrendszere néha kissé darabosan kapcsol be, különösen, amikor az 1,4 kilowattórás akkumulátor töltöttsége csökken. A négyhengeres benzinmotor egyébként meglepően csendes és viszonylag rezgésmentesen működik, ami jól illeszkedik a modern Dacia esztétikájához. Az alkalmi, enyhe rázkódások ellenére a hajtás általában diszkrét módon végzi a dolgát.

Ez a kérdés nem annyira egyértelmű, mivel a belső égésű motor feladata, hogy együttműködjön egy 49 lóerős elektromotorral, egy nagyfeszültségű indítógenerátorral, valamint egy sebességváltóval, amely hat különböző hajtási módot kínál. Érdekes módon, bár a benzinmotor nagy lökettérfogatú, csupán 109 lóerőt tud produkálni, és az Atkinson-ciklus elvén működik. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a szívószelepek hosszabb ideig nyitva maradjanak, ezzel optimalizálva az égési folyamat hatékonyságát.

Hamar elhiszi az ember a gyártó állítását, hogy a nagy hibrid hajtásrendszer a városi közlekedés 80 százalékában tisztán elektromos üzemmódban működik, tapasztalatunk szerint a benzinmotor még városon kívül is gyakran leáll rövid időre. A legerősebb Bigster végsebessége 180 km/óra, álló helyzetből kevesebb mint 10 másodperc alatt eléri a 100 km/óra sebességet. Terhelés alatt természetesen megnő a motorzaj, de ilyenkor sem kapunk kirobbanó erőt, csak annyit, ami bőven elég, hiszen a 155 lóerős rendszerteljesítményű hibrid-Bigster tömege alig másfél tonna. A megengedett össztömeg 1940 kiló, szóval alaposan felpakolva lehet, hogy küzdene a hajtás.

Arra is figyelni kell, hogy a hibrid változattal nem vontathatunk egy tonnánál többet, míg a másik két verzióval akár 1,5 tonnát is. Amíg nem akarjuk értelmetlenül nyomni a gázpedált, a Bigster akár romló útviszonyok közt is remekül megy. Néha egy-egy bukkanón kicsit hektikusan meginog a karosszéria, egyébként a felfüggesztés nagyon jó munkát végez.

Még akkor sem engedi magát zavarba hozni a futómű, amikor a Dacia orra sok kanyarral néz szembe. Ellenkezőleg: csak nagy oldalgyorsulásnál kezd enyhén alulkormányzottá válni. Ha túlzásba esünk, a kifejezetten finoman behangolt stabilizáló elektronikák apró, célzott beavatkozásaikkal szépen vonalban tartják a Bigstert. Úgy tűnik, a futóműben több a tartalék mint a hajtásban, még ha a kissé rideg visszatérítő erővel működő kormányt szokni kell is, de a visszajelzései megbízhatók.

A vezető és az utas kényelmes, jól kontúrozott ülésekben foglalják el helyüket, amelyek optimálisan támasztják meg a testtartást. Az oldaltartás megfelelő, ugyanakkor a combtámasz kissé rövidnek tűnhet. A digitális műszerfal letisztult és funkcionális, minden lényeges információt világosan, felesleges díszítések nélkül mutat be. Bár a virtuális műszerek nem állíthatók át, a sok fizikai gomb kényelmes kezelhetőséget kínál, így a vezetés élménye továbbra is maradéktalan.

A kormánykeréktől balra található tanítható gomb különösen hasznos, mert megfelelően programozva kikapcsolja a bosszantó asszisztensrendszereket. Az audiorendszer kezelőpultján könnyű mosolyogni, a rádió beállításának praktikusabb módja a 10,1 colos központi monitor menüje. Az utastér egyéb pontjain rengeteg tárolórekeszt találunk, az ajtózsebek pedig kifejezetten tágasak.

A Bigsterben a sofőr és az utastársak számára bőséges hely áll rendelkezésre, akár öt viszonylag magas utas is kényelmesen elhelyezkedhet. Mindenki élvezheti a panorámás kilátást a 1,2 méter hosszú tetőablakon keresztül, amely a Dacia legdrágább extrája, 450 ezer forintos felárával. Tudva ezt, valószínűleg senkit sem fog zavarni az utastér és a csomagtér egyszerűbb anyaghasználata, ami a praktikum és funkcionalitás jegyében készült.

A Renault-csoport egyik kiemelkedő sikertörténeteként emlegetett Daciánál a takarékos és átgondolt autótervezés mesterségét valóban jól elsajátították. Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az autó szélzaja néhány vezetőt zavarhat, különösen 80 km/óra sebességnél, ahol a zaj fokozatosan erősödik, és 120 km/óránál már kifejezetten észlelhető. Vajon megbocsátható ez a Dacia Bigster számára? Lehetséges, hogy igen, hiszen a régóta várt új modell kedvező árazása és robusztus, autentikus dizájnja sokakat meggyőzhet. Ráadásul az autó WLTP-ciklus alapján mért vegyes fogyasztása mindössze 4,7 liter 100 kilométerenként, ami figyelembe véve a méreteit és teljesítményét, igazán kedvező számnak számít.

Related posts